همراه تاريخ

حكومت صفويان

همراه تاریخ
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
کتابخانه همراه تاریخ
جستجوگر پیشرفته



قحطی اصفهان به روایت کتاب امینه از مسعود بهنود

قحطی اصفهان به روایت کتاب امینه از مسعود بهنود


چند ماهی از محاصره اصفهان توسط افاغنه نگذشته بود که قحطی ظاهر شد . محمود افغان چنان راه ها را بسته بود که قرصی نان را مگر مرغ هوا به اصفهان می رساند.  قدر این بود که ثروتی که در 150 سال ، صفویه از اطراف در اصفهان گرد آورده بودند ، به سودای قرص نانی داده شود . زمستان به انتها می رسید و امیدی به رسیدن کمک و بهبود اوضاع نبود . دعاها بی اثر مانده بود. هر روز در گوشه ای از شهر بر سر گوشت و نان جنگ در می گرفت . روزی که عرب های شهر فغان سر داده و با شمشیر های آخته ، میدان را قُرُق کرده بودند ، قلعه بیگی احمد آقا با سربازانش بر آنان تاخت . عده ای گرسنه بر خاک افتادند . شاه که از نفرین بیم داشت قلعه بیگی را ملامت کرد . او به خانه رفت ، زهر خورد تا نشان دهد هنوز از اولاد شاه اسماعیل حرف می شنودند . صدای این واقعه همه جا پیچید به گوش محمود هم رسید . در نهمین ماه از محاصره اصفهان دیگر نه قرص نان ، که دانه گندم به سکه طلا خریده می شد. در شهر گربه و سگی نماند و مردم جنازه مردگان می دریدند و شاه جز گریستن بر این اوضاع کاری نمی کرد . تنها شاهی چون او با آن سلامت نفس و دینداری که مردم او را ملاحسین می خواندند می توانست نه ماه شهری را در آن قحط و غلا نگاه دارد . ولی دیگر او نیز تاب دیدن آنچه هر روز می دید را نداشت . عاشورا ، شد . هیچ یک از آن کمک ها که منتظر بودند نرسید . از هر سوی اصفهان فریاد ناله و زاری بلند بود . در این فاصله مدام شاه قاصد به این سو و آن سو می فرستاد و فرمان جمع آوری سپاه می داد ولی دیگر دیر شده بود و حاکمان و سرداران او نیز دانسته بودند که کار تمام است . در اصفهان توپ بسیار بود ولی سرداری نبود . وقتی که شاه دانست که کار به نهایت رسیده تصمیم به بیرون فرستادن لشگر گرفت . کوس و نای برداشتند و صف آراستند ، میدان شاه را آذین بستند که ولیعهد به فرماندهی سپاه منصوب شده ، اما به شیون مادر یا به اغوای فالگیر که زمان را سعد نمی دید ، فرزند ناز پرورد حرم به حرم برگشت . روز دیگر همین ماجرا بر فرزند دیگر رفت تا نوبت بع طهماسب میرزا سومین پسر شاه رسید از قضا فال بین هم ساعت را سعد ( خوب ) دید . در اصفهان اگر مورخان راست نوشته باشند (( علما و فضلا و عرفا و صلحا و زهاد هر روزه به خدمت سلطان جمشید نشان ، از روی تملق و مزاح گویی می آمدند و عرض می کردند که جهان پناها هیچ تشویش مکن که دولت تو مخلّد و به ظهور قائم آل محمد متصل خواهد بود و همه اهل ایران خصوصا اهل اصفهان شب و روز دعا به دولت روز افزون تو می کنند . دشمنان تو ناگهان نیست و نابود و مانند قوم عاد و ثمود مفقود خواهند شد ..... و آن خر صالحانی که این افسانه ها به شاه عرض می نمودند ، آیه جاهدو باموالکم و انفسهم فی سبیل الله را فراموش کرده بودند و از برای سلطان جمشید نشان آیات جهاد را نمی خواندند و افسانه های نامعقول بر زبان می راندند )) .

و چون پس از روزهای چنین اندوه بار شاه به اندرون رفت کار از این بهتر نبود . (( چون آن زبده ملوک به اندرون خانه بهشت آیین خود تشریف می بردند ،  زنان ماهرو و مشکین موی ، لاله رخسار ، بقدر پنج هزار خاتون و بانو و آتون و گیس سفید و کنیزک و خدمتکار به دورش فراهم و جمع آمدند و با هزار گونه تملق و چاپلوسی به خدمتش عرض نمودند که : ای قبله عالم ! خدا جان های ما را به قربان تو گرداند . چرا رنگ مبارکت پریده و چرا زاغ غصه و غم در آشیان دلت بجای تذرو فرح آرمیده ؟ خرم و خندان باش که ما هریک برای تلف شدن دشمنانت نذرهای نیکو کرده ایم و ختم لعن چهار ضرب پیش گرفته ایم و هریک نذرهای نیکو کرده ایم که شله زردی بپزیم که هفت هزار عدد نخود در آن باشد که هر نخودی را هزار مرتبه  لاالله لاالله خوانده و بر آن دمیده باشیم و به چهل نفر فقیر بدهیم و دشمنانت را منهزم و متفرق و در به در بکنیم ، دیگر چرا مشوش باشی . اما بر عقلا پوشیده مباد که آن زنان حورنشان ، از باده عیش و عشرت سرمست ، بناز و نعمت پروریده ، مملو از شهوت ، باطنا به خون شاه تشنه بودند و تونتاب و کنّاس را بر شاه ترجیح می دادند و به جهت زوال دولت شاه ، نذرها می نمودند .... منجمین می آمدند عرض می نمودند که : ستاره اصفهان مشتریست ، احتراق یافته و در وبال افتاده از وبال بیرون خواهد آمد و مقارنه نحسین شده بود ، بعد مقارنه سعدین می شود و ناگاه دشمنانت مانند بنات النعش متفرّق و پراکنده می شوند . . . و صاحب تسخیرها می آمدند و به خدمت آن افتخار ملوک عرض می کردند که ما متعهد می باشیم که هفت چله پی در پی در مندل در خلوتی (( عبدالرحمان )) پادشاه جن را با پنج هزار کس بر دشمن تو غالب و مسلط کنیم که در یک شب احدی از دشمن ترا زنده نگذارند ..... و درویشان می آمدند ... که به همّت مولای درویشان به فیض نَفَس ، بدخواهان ترا نیست و نابود خواهیم کرد و به جهت این خدمات نیرنگ آمیز ، سکه هایی از شاه می ستاندند و می رفتند که قواعد چله نشینی و خدمات دیگر را بجای آورند و بعضی صلحا می آمدند که عریضه بنویسید به خدمت امام غایب حضرت صاحب الامر (ع) و آن را به مشمّع نهید و در آب روان اندازید که (( حسین بن روح )) ملازم آن جناب ، به آن جناب خواهد رسانید ... و روز و شب به قدر هزار عریضه اهل حرم می نوشتند و به آب جاری می انداختند . )) و در روزگار اصفهان و شاه سلطان حسین چنین می گذشت تا آن که اسفندماه به نیمه رسید و پرستو ها به پرواز درآمدند تا خبر از بهار به دل ها خرم برند . و در اصفهان دلی خرم نبود . گرچه در آنسوی البرز اگر خیال اصفهان می گذشت در استرآباد بهشت به نمایش گذاشته شده بود . در اصفهان منجمان بر این نظر بودند که در روز هفدهم اسفند طالع سعد و برای ادای نذر مناسب . پس شاه فرمان داد تا سپاهیان با آبگوشت سحرآمیز اطعام شوند که یکی از منجمان به شاه اطمینان داده بود با خوردن آن آبگوشت سربازان همه از چشم دشمن نهان می شوند . نامرئی می شوند . و این آبگوشت باید در ظرف هایی آماده می شد که در هر یک از آن ها دو پاچه بز را با 325 نخود سبز با آب پخته باشند و دوشیزه ای بر هر ظرف 325 بار کلمات تشهد را تلاوت کرده باشد . غروب آن روز آسمان سرخ رنگ شد و منجمان که آماده سر دادن سرودی دیگر بودند ، این را نشانه خونریزی دیدند و همگان را به توبه خواندند ، جز شاه که از چشم آنان گناهی نکرده بود . پس به تقاص این توبه ، زن های فاحشه شهر را ، از شهر بیرون راندند به زاری . سرانجام عاشورا رسید ، عاشورایی که در آسمان نیز خون می گریست و مردم اصفهان هم . مردم و شاه با جامه های سیاه ، کاه بر سر و گل بر تن به مسجد در آمدند . فغان و شیون از خلق برخاست ، ظهر عاشورا که مردم بر سر زنان فریاد (( یا حسین )) سر داده بودند ، شیخ بر منبر بود که دید شاه برخاست و شیون مردم گرسنه به آسمان رسید . شاه عمامه سبز گشود و به صدایی نحیف مردم را آواز داد که (( به جدم دیگر طاقتم نمانده . فردا می روم و شما را از این تعب می رهانم و خود را از این رنج )) . چه شبی گذشت بر اصفهان ، آسمان سرخ گریست و شهر گریست و افغان ها که هفته ای بود از شهر بلادیده صدایی نمی شنیدند ، ندانستند که این همه فریاد از چیست . در شهر نه گربه ای مانده بود ، نه سگی و نه اسبی . تنها شتری را که در دستگاه سلطنت مانده بود ، شب قربان کردند و به میان مردم نیمه جانی بردند که در اطراف قصرهای شاهانه گرد آمده بودند . فقط ملا احمد ، قاری شاه نبود که شب هنگام زن و فرزند و خود را از رنج اسیری رهاند ، چه بسیار که کاسه زهر سر کشیدند ، از آن میان مریم بیگم بیش از دیگران دیده شد. نیمه های شب شاه خود به بالین عمه آمد و او را در حال نزع دید . تا صبح آسمان همچون چشم مردمان بارید ، و صبح به پیام شب قبل شاه ، که مردم از آن بی خبر بودند ، اسبی از اردوی محمود آوردند . در دروازه کاخ هشت بهشت گشوده شد ، شاه سلطان حسین در میان شیون حرم بیرون آمد . در بازار و میدان اجساد کشتگان روی هم افتاده بود . شاه چون ابر بهار می گریست و با ندیم و خادم خداحافظی می کرد و نوحه می خواند . در شهر می گردید و به صورت بلند می خواند : الوداع ای تخت شاهی الوداع  الوداع ای ملک ایران الوداع

انگار نه که این همان شاهی بود که سال پیش وقتی به قصد تفرج از قصر بیرون آمد دوازده هزار تن سوار بر شتر و اسب های با یراق طلا و نقره ، و توپ ها و زنبورک ها به دنبالش روان می شدند . انگار نه که او نواده شاه عباس بود و انگار نه این همان اصفهان بود که روزگاری ماری پوتی از پاریس برای دیدارش راهی چنین دور را آمد . مردمی که به عشق سلسله صفوی جان می دادند ، به دنبال شاه نگون بخت بر سر زنان روان بودند . قافله ای چنین را سه چهار فرنگی نیز همراهی می کردند ، تا آنکه به کنار رود زاینده رود رسید و از آنجا به جانب قصر فرح آباد رفت . همان قصری که شاه دوسال پیش از خرج سپاه و لشکر زد تا کنگره هایش را به عرش برساند . در این زمان از تمام شکوه صفوی تنها همان عمامه سبز مانده بود که با جقه ای بر آن در دست غلامی قرار گرفته بود و شاه سلطان حسین می برد تا با دست خو بر سر محمود افغان بگذارد ، اگر بپذیرد . آفتاب هنوز به وسط آسمان نرسیده بود که شاه سلطان حسین صفوی وارد فرح آباد شد . افغان ها ایستاده در گوشه و کنار قصر و بالای دیوارها ، گویی آن چه را می دیدند باور نداشتند که ساکت با موهای سیاه مجعد خیره در قافله بد احوال می نگریستند . جلو شاه نشین قصر یکی جلو دوید که : - چه بر سر دارید و به چه کار آمده اید ؟

غلامی از این جمع پریشان دوید تا سخنی گوید ، شاه به اشارت دست او را بازداشت که : - از اصفهان به میهمانی میر محمود بن میرویس آمده ایم ..... مرد افغانی به درون رفت و ساعتی ، آنقدر که آفتاب به میان آسمان برسد ، شاه نگون بخت همچنان در انتظار بود تا آنکه سرانجام محمود از تالار به در آمد و شاه سلطان حسین از اسب به زیر شد ، و ...... خلاصه اینکه تاج خود را به همراه سلطنتش به محمود افغان واگذار کرد و درهای اصفهان به روی افغانه باز شد و سلطنت محمود افغان آغاز شد .


...........................


منبع :


(ص 81 تا 88 کتاب امینه نوشته مسعود بهنود ، نشر علمی ، تهران 1388 ، چاپ دهم .)


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 677
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 20 اسفند 1392 ] [ 23:35]
تاریخ
پل ساروق چه ويژگي هايي دارد و چه دوره اي ساخته شد



پل ساروق مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان تکاب ( آذربايجان غربي )، نزدیک بند رودخانه ساروق واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت أين پل به دوره صفوي ميرسد . بر روی یکی از سرشاخه های زرینه رود احداث شده است  و داراي سه دهانه يا چشمه طاق بزرگ و 2 عدد چشمه طاق كوچك بر روي پايه ها با قوس جناغي است . جهت پل شمالي ـ جنوبي است . بستر اين پل بعلت رسوبي بودن كف رودخانه و سست بودن خاك توسط سنگهاي لاشه صاف و تخته سنگهاي تراشيده سنگ فرش شده است . اندازه پايه هاي پل 5/4 * 5/6 متر مي باشد كه ديوارهاي خارجي آنها با سنگهاي مكعب تراشيده شده چهارگوش در اندازه هاي متفاوت ساخته شده است و داخل ديوارهاي پايه ها يعني قسمتهاي وسطي پايه را با سنگهاي لاشه و قلوه سنگ پركرده اند . چشمه طاق ها با طاق جناغي در روي پايه هاي سنگي با آجر ساخته شده اند . سطح گذرگاه بگونه منظمي با سنگ‌هاي كف رودخانه اي فرش شده است و در كنار آن جان پناههايي به ارتفاع 75 سانتيمتر ساخته شده است . سطح گذرگاه پل به علت نامساوي بودن اندازه چشمه ها داراي شيب ملايم بطرف جنوب مي باشد . پل ساروق داراي سه چشمه يا دهانه است كه در هنگام بهار و فصل پرآبي رودخانه آب از هر سه طاق آن عبور مي‌كند و در تابستان فقط از چشمه وسطي آن عبور مي كند . اين پل در مسير كاروان رو قديم تبريز ـ همدان برپا شده بوده است . مسيري كه پل مزبور روي آن ساخته شده در طول تاريخ يكي از مسيرهاي مهم ارتباطي بوده و ساخت پل از همان ابتدا ضروري بوده است .


...................................

منبع : ويكي پديا .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 1317
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 30 تير 1392 ] [ 18:9]
تاریخ
تفاوت شاه و پادشاه . تفاوت واژه شاه با پادشاه.

تفاوت شاه و پادشاه.

چه تفاوتي بين واژه شاه و پادشاه وجود دارد ؟ آيا اين دو واژه يكي مفهوم را مي رسانند؟

دو لفظ شاه و پادشاه در تاریخ ایران به غلط یکسان تلقی شده است . همچون بسیاری دیگر از القاب و عناوین و الفاظ که مفاهیم دیگری داشته اند . شاه لفظی است که ریشه اوستایی آن (( اشه )) به معنای راست ، درست و شریف بوده است . اما پادشاه ریشه در زبان پارتی داشته و اصل آن خشابشی ، نگهبان خانواده یا سرپرست خانواده ، معنی می داده است . لفظ شاه جنبه معنوی و لفظ پادشاه جنبه مادی داشته است . اشه یا شاه به فردی اطلاق می شد که........................ دانلود اين مطلب و ديدن ادامه آن پس ازپرداخت وجه :


:: امتیاز: نتیجه : 2 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 7

:: بازدید : 3759
:: ارسال شده در: هخامنشيان , ساسانيان , تاريخ اسلام , حكومت هاي بعد از اسلام , حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 07 فروردين 1392 ] [ 23:25]
تاریخ

m

بنای مسجد فرح آباد ساری مربوط به دوران شاه عباس صفوی است که با سبک و سیاق معماری مکتب اصفهان و با بهره گیری از شیوه های رایج در اقلیم مازندران ساخته شده است. این اثر به اوایل قرن 11 هجری بر می‌گردد. بنا به صورت چهار ایوانی ساخته شده است.ودر زمینی مستطیل شکل به ابعاد 75*65 متر قرار دارد و فرم آن چهار ایوانی است. ایوان اصلی با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است  در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ قرار دارد و پیرامون حیاط را حجره هایی برای درس طلاب در بر گرفته است.ورودي اصلي مسجد در قسمت شمالي است. .......


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 801
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 15 اسفند 1391 ] [ 19:34]
تاریخ
 



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 1081
:: ارسال شده در: حكومت صفويان , ابزارآلات جنگی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 19 شهريور 1391 ] [ 16:35]
تاریخ

شیخ بهایی؛ عارفی عالم، معماری افسانه‌ای

شیخ‌بهایی نامی‌است که هر مسافری به اصفهان، آن را بیش از 10 ها بار می‌شنود. او را عالم و دانشمندی بزرگ می‌شناسند که در عهد صفوی می‌زیست. آنچه در معماری به او نسبت داده شده،‌ جلوه‌ای از شکوه دانش این فن را به رخ می‌کشاند. شکوهی که بی‌شباهت به داستان‌های افسانه‌ای نیست.



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 311
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 28 تير 1391 ] [ 15:2]
تاریخ
 


:: امتیاز: نتیجه : 3 امتیاز توسط 3 نفر مجموع امتیاز : 13

:: بازدید : 4309
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 27 اسفند 1391 ] [ 2:54]
تاریخ

                                          

عالی‌قاپو (به ترکی به معنی دروازه عالی) ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده است. ارتفاع آن ۳۶ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 687
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 20 اسفند 1390 ] [ 3:18]
تاریخ

 

سی و سه پل در زمان صفويه به فرمان شاه عباس اول به کوشش الله وردی خان سپه سالار وی بنا شد. از اين رو به اين پل نام پل الله وردی خان نيز داده اند. تاريخ ساخت پل به يک روايت سال 1005 هجری است.گرچه روايت های ديگری درباره زمان ساخت پل وجود دارد. پايه پل از سنگ و آهک و بدنه آن از آجر و سنگ بنا شده است. ...


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 665
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 20 شهريور 1390 ] [ 18:23]
تاریخ
 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1359
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 20 شهريور 1390 ] [ 18:22]
تاریخ
 

ادامه عكس ها در يك فايل zip كه مي توانيد دانلود كنيد .

Blog Skin



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 709
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 20 تير 1390 ] [ 4:38]
تاریخ
عکس ها در ادامه مطلب.....

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 791
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 12 تير 1390 ] [ 23:29]
تاریخ
 

عمارت هشت‌بهشت                                                                         

    یکی از عمارت‌های تاریخی موجود در شهر اصفهان و به ساخت رسیده در دوران صفويان است. از کلیه کاخهای با صفا و  كلاه فرنگي هائي که در این دوره در کنار  چهار باغ احداث شده بود فقط کاخ هشت بهشت باقی مانده‌است.

سبک معماری این بنا به  شيوه اصفهاني است....

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 671
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 19 خرداد 1390 ] [ 16:15]
تاریخ

 

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ايران است. باغ چهلستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس يكم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم ، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشي و آينه كاري و كاشي كاري دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1923
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 20 آذر 1389 ] [ 4:56]
تاریخ
 



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 661
:: ارسال شده در: حكومت صفويان , ابزارآلات جنگی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 19 شهريور 1389 ] [ 17:11]
تاریخ

شیخ صفی الدین اردبیلی از اجداد خاندان سلسله ایرانی و شیعه مذهب صفوی بود که درسال 650 هجری قمری متولد شده است. شیخ صفی به دین داری و پاک دامنی معروف بوده به طوری که مخالفان خاندان صفی هم وی را با این ویژگی می شناختند. شیخ صفی الدین اردبیلی، نیای بزرگ صفویان؛ هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرینکلاه بود. فیروزشاه از بومیان ایرانی و کردتبار بود که در منطقه مغان نشیمن گرفته بود. زبان مادری شیخ صفی الدین، تاتی بود و اشعار تاتی او امروزه در دست است. تاتی یکی از زبان های ایرانی و زبان بومی آذربایجان بوده است.

شیخ صفی در سال 735 هجری قمری، فوت شده و آرامگاهش در نزدیکی خانقاه و محل سکونت وی است. بناهای این مجموعه، از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی بوده و یکی از آثار باستانی مهم کشور به شمار می رود. این بنا در سال 735 هجری قمری توسط شیخ صدرالدین موسی فرزند شیخ صفی بنا شده و در طول زمان و به ویژه در دوران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است.....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1017
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 19 تير 1388 ] [ 16:24]
تاریخ

:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 699
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 19 خرداد 1388 ] [ 16:22]
تاریخ

عكس هاي سي و سه پل و زاينده رود



  Blog Skin عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل Blog Skin عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل عكس هاي سي و سه پل


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 1309
:: ارسال شده در: حكومت صفويان , پل های تاریخی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 30 شهريور 1387 ] [ 20:16]
تاریخ
 








:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1821
:: ارسال شده در: حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 21 شهريور 1387 ] [ 14:33]
تاریخ
اگر مطلبی برای وب ما فرستادید در

اینجا قرار خواهد گرفت .

مطالب شما

عنوان: آتشکده نیاسر .

قدمت: دوره ساسانی .

محل جغرافیایی : شهر نیاسر.

عکس تاریخی

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1179
کل نظرات کل نظرات : 465
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2917

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1,024
باردید دیروز باردید دیروز : 2,541
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 66
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 580
بازدید هفته بازدید هفته : 13,679
بازدید ماه بازدید ماه : 24,295
بازدید سال بازدید سال : 653,509
بازدید کلی بازدید کلی : 2,179,559

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.211.120.181
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

;