همراه تاريخ

ساسانيان

همراه تاریخ
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
کتابخانه همراه تاریخ
جستجوگر پیشرفته




که قدمت آن به دوره ساسانیان برمیگردد گویا این قصر را پسر اسفندیار ساخته و به کیومرث شهرت یافته است چون معماری هایی که در این بنا بکاررفته مشابه کارهایی است که از سلاطین یا بزرگان ساسانی در مناطق دیگر باقی مانده از جمله:کاخ بهران در شمال شهر داراب و کاخ ساسانیان در منطقه سروستان همچنین از کاخ های مهم ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه از ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎن و ﻣﻌﻤﺎری آن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﻤﺎری ﻃﺎق دﯾﺴﯽ و دوره ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ اﺳﺖ . ﮐﻪ در آن از ﻣﺼﺎﻟﺤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻞ و ﮔﭻ و ﺳﻨﮓ ﻻﺷﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد و در اﯾﻦ ﮐﺎخ ﺗﺰﺋﯿﻨﺎت ﺳﺎده ای ﺑﮑﺎر ﺑﺮده اﻧﺪ . ﮐﻪ هنر اواﯾﻞ دوره ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﻪ آن در ﻣﻨﺎﻃﻖ دﯾﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﯿﺮوزآﺑﺎد ، ﺳﺮوﺳﺘﺎن و ﺑﻮشهر ﻣﯽ ﺗﻮان ﯾﺎﻓﺖ .

"طاق


..........................................................

منبع : سایت سیری در ایران



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 239
:: ارسال شده در: ساسانيان , کاخ های تاریخی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 17 تير 1393 ] [ 18:51]
تاریخ
سکه نقره هرمز ساسانی

:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 805
:: ارسال شده در: ساسانيان , سکه های قدیمی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 27 ارديبهشت 1393 ] [ 22:53]
تاریخ
عكس بشقاب نقره‌ی ساسانی


عكس بشقاب نقره‌ی ساسانی



عكس بشقاب نقره‌ی ساسانی

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 603
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 13:20]
تاریخ
عكس تكوك ساساني به شكل بز

عكس تكوك ساساني به شكل بز


عكس تكوك ساساني به شكل بز



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 885
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 19:4]
تاریخ
عکس جام نقره ی ساسانی

جام نقره ساسانی


عکس جام نقره ی ساسانی




:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 965
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 17:56]
تاریخ
عکس گردنبند طلا با نقش شاه ساسانی

عکس گردنبند طلا با نقش شاه ساسانی


گردنبند طلا با نقش شاه ساسانی


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 4

:: بازدید : 743
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 17:30]
تاریخ
عکس لباس 1200 ساله ی ابریشمی با نقش سیمرغ ساسانی

Blog Skin



لباس 1200 ساله ی ابریشمی با نقش سیمرغ ساسانی


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 657
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 15:47]
تاریخ
بشقاب ساسانی با نقش شکار گراز . عکس گراز در روزگار ساسانی


wysiwyg image


..............


لینک در انجمن : http://hamrahetarikh.ir/Forum/Catgory/498/Post/944


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 885
:: ارسال شده در: ساسانيان , کشفیات باستان شناسی ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 22 ارديبهشت 1393 ] [ 1:13]
تاریخ
فره ایزدی یا فرَ ایزدی ، نشان برتری شاهان
فره ایزدی  در نزد ایرانیان باستان سلطنت عطیه ای الهی شمرده می شد زیرا اعتقاد داشتند آهورا مزدا شاهنشاه را توسط نیرویی معنوی که آن را " خورنه ، خورنو / xvareno   " یا « فرّ شاهی » می گفتند بر می گزیند و تا زمانی که از وی خشنود باشد این فرّه ایزدی برقرار می ماند . از این رو پادشاه مظهر قدرت خداوند و مهر و قهر او و نماینده اراده ملت به شمار می رفت و مردم او را خدایگان و سایه خدا می خواندند و او خود را حاکم مطلق و مالک الرقاب مردم می دانست . در این میان تنها محدودیت قدرت پادشاه ، به ذات حاکم مطلقی که مقامش مافوق بشر بود ، بستگی داشت . 

در تمام کتیبه های هخامنشی به این امر که سلطنت موهبتی الهی است و از جانب آهورامزدا به ایشان عطا گردیده ، اشاره شده است (( اهورامزداست که داریوش را شاه کرد . اهورا مزداست که مملکت بزرگ به  او عطا کرد. )) کسی می توانست به مقام " ظل الهی " برسد که دارای فره ایزدی باشد .

 بنابر روایات مذهبی زردشتیان ، فر (( فروغی است ایزدی ، که بر دل هر کس بتابد از دیگران برتری یابد و از پرتو این فروغ است که کسی به پادشاهی رسد و برازنده تاج و تخت شود ، آسایش گستر و دادگستر شود ، همواره کامیاب و پیروزمند باشد .

همچنین از نیروی این نور است که کسی در کمالات نفسانی و روحانی آراسته شود و از سوی خداوند برای راهنمایی مردمان بر انگیخته شود و به مقام پیامبری رسد و شایسته الهام ایزد شود. )) به علت مقام و اهمیت فر است که در سایه آن " اهریمن پرگزند " شکست می یابد و غلبه بر دشمنان و پیروزی و کامیابی در سایه اش میسر می شود .


اهمیت فر ّ ، به حدی است که در اوستا یکی از (( یشت‌ )) های بزرگ به نام ( زامیاد یشت ) به آن تعلق گرفته است . با نگاهی به تاریخ اسطوره ای ایران ، شاهان پیشدادی و کیانی دارای فرّ بودند . این فرّ در ابتدا از جم بود که وی به همین دلیل ، و در سایه وجود آن ، هنگامی که در زهدان مادر بود ، مادر را به گفتار چنین می آموخت از شکم . فر ایزدی ، در فرهنگ قدیم ایران در اشکال مختلف تجسم می یافت که اشخاص را یاری می کرد . گاهی به شکل هاله ای از نور بود که گویند پاپک در خواب آن را دید . چنان که بر اساس آن ، اردشیر ، نوه خود هرمز را شناخت و جوانجوی موبد در برخورد با بهرام گور ، آن را در چهره اش یافت و دانست که بهرام دارای فرّ می باشد . گاهی هم در شکل حیوانات و پرندگان تجسم می یافت ، چنان که « فرّ شاهی » در ابتدای تلاش اردشیر برای حکومت ، وی را در شکل برّه ای همراهی می کرد . و یک بار هم در شکل خروسی اردشیر را از سوء قصدی نجات داد. گاهی هم به شکل عقاب در می آمد که در کودکی بر اردشیر سایه افکنده ، هخامش را تربیت کرده بود . چند بار هم در دوره هخامنشی در شکل عقاب ، کوروش و داریوش را از آینده خبر داد .


 اعتقاد به فر ایزدی در ایران بعد از اسلام نیز اثر خود را باقی گذاشت و در این دوره نیز کسی پادشاه می شد که دارای فر ایزدی بود . از چنین شخصیتی کارهای بزرگ سر می زد که از دیگران – که فاقد این فر بودند – چنین اعمالی ، محال بود . از طرفی علایم شاهی که مظهر برتری شاه از نظر ظاهری است ، عبارت بود از تاج ، اخترهای گوناگون ، کلاه های مختلف ، تخت ، اورنگ و کرسی . با تمام این احوال " فر ایزدی " به هرکسی تعلق نمی گرفت و تنها از آن خاندان شاهی بود که به طور موروثی به فرزندان آن ها می رسید . این فر در گذشته از خاندان های پیشدادی و کیانی بود که به هخامنشیان رسید و بعد از آن هم کسی می توانست شاه شود که وابستگی نَسَبی با آن ها داشته باشد . بر اساس همین عقیده بود که ساسانیان به داستان پردازی و نَسَب سازی پرداختند تا اجداد خود را به داریوش سوم برسانند .



 بعد از هخامنشیان تنها  افراد خاندان ساسانی فر ایزدی داشتند و جانشین شاه نیز باید الزاما از میان اعضای خاندان ساسانی انتخاب شود ، که یک اصل تغییر ناپذیر بود . بر اساس همین طرز تلقی از مقام سلطنت بود که اقدام (( بهرام چوبین )) و (( شهر براز )) در گرفتن تاج و تخت یک عمل غاصبانه دانسته می شد . چنان که در همان زمان بندوی (بسطام) در مورد حکومت بهرام چوبین گوید : (( من یقین دارم که بر بهرام نپاید و راست نشود ، که وی به غصب این ملک را گرفته است. )) سخن پیرزنی درباره بهرام چوبین به هنگام فرار از مقابل خسرو پرویز معروف است که می گوید : « همین گویند خطا کرد ، بهرام را به ملک چه کار ، که او از اهل بیت ملک نبود.» و یا خود بهرام در جواب شاه ترکان که او را تحرکی به گرفتن حکومت می کند ، می گوید : « چگونه مرا بر ایران پادشاه می کنی ، حال آنکه پادشاهی ایران برای خاندانی است که جایز نیست از ایشان به کس دیگر واگذار شود ؟ » با همین برداشت و تلقی از مقام سلطنت بود که اشراف و دینداران با نشستن بهرام بر تخت مخالفت کردند و پس از مدّت کوتاهی که وی به زور مقام سلطنت را تصاحب کرد ، از حمایت او دست کشیدند و به همکاری و یاری خسرو پرویز – که از خاندان شاهی – بود برخاستند و باز به همین دلیل بود که با بر تخت نشستن شهر براز به عنوان یک غاصب مخالف بودند و از او ننگ داشتند و بسیار زود او را به قتل رساندند .


مقام شاهی به عنوان نمایندگی خدا بر روی زمین که با داشتن فر ایزدی و وابستگی به خاندان سلطنت به کسی تعلق می گرفت ،از شاه شخصیتی الهی و قدسی می ساخت که ملت سعادت و سلامت خود را در سلامت و دوام وجود او می یافت و همه چیز را از او می دانست . اعتقاد بر این بود که همه چیز را شاه بدانها بخشیده است . لذا شکنجه و کیفر از جانب شاه به عنوان مهر پدر- فرزندی توجیه می شد . و در انجام حکم شاه شکّ جایز نبود و هر آینه باید آن را به جای می آوردند . همچنین دشمنی با شاه عملی اهریمنی و کشتن شاه ، حتی کشتن شاه دشمن ، مجازات مرگ را داشت . چنان که اسکندر در مورد قاتل داریوش سوم چنین کرد . درباره فرمانبری از شاه و تقدیس و احترام مقام شاهی ، خواجه نصیر الدین طوسی به نقل از آداب ابن مقفع گوید : « اگر سلطان تو را بر دار گرداند ، تو او را خداوندگار دان ، و اگر در تقّرب تو زیادت کند ، تو در تعظیم او زیادت کن. » ابن قتیبه دینوری نیز در عیون الاخبار در مورد خدمت به ملوک از قول ابن مقفع آورده است : « شرایط خدمت ملوک ریاضت نفس بُوَد ، بر مکروه موافقت ایشان ، در مخالفت رای خود و مقدّر کردن امور بر هوای ایشان.‌» چنین مقام و منزلتی برای شاه بود که اگر کسی افتخار ملاقات با او را می یافت ، نامش در همه جا ضبط و به اطراف فرستاده می شد و مردم خوشبختی خود را در اطاعت از فرمان شاه می دیدند . باز به علت علّو و عظمت مقام شاه ، باید در مقابل او پذام یا پنام‌ ( نوعی دستار یا دستمال سفید و پاک ) پیش دهان گرفت تا ساحت شاه آلوده نشود .

 اندیشه تقدس شاه در مفهوم (( ظل اللهی )) آن و ارثی بودن این مقام ، در تاریخ ایران بعد از اسلام نیز به شدت تاثیر گذاشت و حتی با وجود این که از دین کهن – که دین شاهان ساسانی – بود به تعصب و ناخشنودی یاد می کردند ، از یک طرف اندیشه و شیوه ملکداری ساسانیان را نوعی آرمان تلقی می نمودند و از طرفی تئوریسین های اندیشه سیاسی در قالب (( سیاستنامه )) ، (( نصیحت الملوک )) ، (( خرد نامه‌ )) و ... ، به تقدیس مقام سلطنت و جایگاه و منزلت شاه ، در همان مفهوم ایران پیش از اسلام می پرداختند . همین طور اعتقاد به تخمه شاهی و ارثی بودن مقام سلطنت نیز در ایران پس از اسلام تاثیر شگرفی در اذهان و اندیشه ها – علی رغم حاکمیت اسلام – باقی گذاشت ،

به طوری که اکثر پادشاهان سلسله های مختلف سعی می کردند برای کسب مشروعیت بیشتر ، به نحوی خود را به شاهان ایران قبل از اسلام منتسب کنند . چنان که سامانیان از طریق بهرام چوبین خود را به کیومرث ، آل بویه به بهرام گور و ... و حتی غزنویان – علی رغم ترک بودن – به یزدگرد می رساندند . 


..................

منابع :
 = مبانی تاریخ اجتماعی ایران ، دکتر رضا شعبانی.
 = ایران باستان ، موریژان موله ، تهران ، نشر توس ، 1365 .
= آیین شهریاری در شرق‌ ، ادی ساموئل ، ترجمه فریدون بدره ای ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1347 .
 = تاریخ تمدن ، ج 1 ( مشرق زمین گاهواره تمدن) ، ترجمه احمد آرام و ... تهران ، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، 1365 .
= یشت ها ،  زردشت ، مترجم ابراهیم پورداوود ، به کوشش بهرام فره وشی ، تهران ، نشر دانشگاه تهران ، بی تا ، ج 2 .
 = برهان قاطع ، محمد خلف تبریزی ، تهران ، نشر امیر کبیر ، 1362 ، ج 3 .
= کارنامه اردشیر بابکان ، مترجم محمد جواد مشکور ، تهران ، نشر دانش ، 1337 .صص 11 – 18 .
= حماسه ملی ایران ، تئودور نولدکه ، ترجمه بزرگ علوی ، تهران ، نشر دانشگاه تهران ، 1327 . ص 6 .
 =کوروش نامه ، گزنفون ، ترجمه رضا مشایخی ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1350 . ص 35 .
= تاریخ هرودوت ، هرودوت ، ترجمه هادی هدایتی ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1336 ، ج 3 . ص 74.
 = بنیان های اجتماعی دین ، یوسف قضائی ، تهران ، نشر چاپار ، 1356 ، صص 256 – 268 . 
= بررسی فر در شاهنامه فردوسی ، بهروز ثروتیان ، تبریز ، دانشگاه تبریز ، 1350 ، صص 2-3 .
 = التنبیه الاشراف ،علی ابن حسین مسعودی ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، تهران ، نشر علمی و فرهنگی ، 1365 ، ص 93 .

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 2139
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 15 فروردين 1393 ] [ 15:8]
تاریخ
زندان سليمان
Blog Skin Blog Skin Blog Skin Blog Skin


زندان سلیمان نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچهٔ آن به وجود آمده‌است. ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر می‌باشد و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.

 

این کوه در زمان مانایی‌ها ـ ۸۳۰ تا ۶۶۰ پ. م. ـ نیایشگاه بوده‌ است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعدد می‌باشد.


زندان سليمان كه تپه‌ای است به ارتفاع يكصد متر از سطح زمين، و مخروطی شكل، زمان ساسانيان محل قربانی و نيايش موبدان زرتشتی بوده و البته بقايای بناهای دور مخروط زندان سليمان، نشانگر اهميت اين محل مقدس می‌باشد. موبدان پس از نيايش در محل و استفاده از برسم، حيوان در نظر گرفته شده را برای قربانی کردن به جايگاه مخصوص می‌بردند تا نذر آتشكده كنند. احتمالاً دوهزار سا ل پيش مخروطی كه امـروز خا لی از آب است و در دهانه تپه قرار دارد، پر از آب بوده و بقا يای آ ب‌انبارهای اطراف مخروط، نشانگر غيرقابل استفاده بودن آب اين دهانه و درياچه درون آن است؛ اما به مرور زمان و بر اثر حجم رسوبات و فرو ريختن به دهانه، شکاف‌های اين درياچه كه در عمق ۱۰۰ متری قرار داشتند، بسته شده و مخروط خشك شده است.


با وجودگذشت زمانهای طولانی هنوز هم آنهائيكه برای چندمين‌بار از اين محل ديدن می‌كنند دچار يك نوع رعب آميخته به اعجاب می‌شوند. بديهی است در ازمنهٔ قديم وجود چنين عوامل طبيعی و خارق‌العاده و كم‌نظير برای بشر طبيعت‌پرست اثر اعجازآميزی داشته. بشری كه در دشت‌های وسيع، برای احداث خانه‌های مسكونی به جاهای مرتفع روی می‌آورده، دراين محل نيز از روی اعتقاد مذهبی خود با عشق و علاقه فراوان و به منظور آنكه در برابر عظمت اعجازآميز اين كوه كه در حدود متجاوز از ۱۵۰ متر ارتفاع دارد و آب از دهانه‌اش جاريست، سر تعظيم فرود آورده است.



اهالی محل این کوه زیبا را بنام زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند که حضرت‌سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده‌ است. این نام نیز به واقعیت و با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان بر این کوه گذارده شده‌است .


........................


منبع: ويكي پديا



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1365
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 30 تير 1392 ] [ 17:55]
تاریخ
بناي تاريخي زيج منيژه
بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه بناي تاريخي زيج منيژه



بنای تاریخی زیج منیژه که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد، در داخل بافت روستای پاتاق از توابع سرپل ذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد.

زیج منیژه در بخش پایین دست طاق گرا و کوه بزرگ پاتاق، در نزدیکی گور دخمه مادی قرار دارد که مردم بومی به آن کل داوود می‌گویند.

این بنا دارای پلان مستطیل شکلی است که با جهت شرقی - غربی و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در بخش مرکزی این بنا تالار نسبتا بزرگی وجود دارد که پیرامون آن را راهروهایی احاطه کرده است.

از طریق راهروهای شمالی می‌توان به مجموعه اتاق‌های ضلع جنوبی بنا و از طریق راهرو جنوبی به مجموعه اتاق‌های ضلع شمالی دسترسی پیدا کرد.

هریک از راهروهای شرقی و غربی پیرامون تالار نیز به راهرو دیگری منتهی می‌شود که در نهایت از طریق این راهروها می‌توان به مجموعه اتاق‌های ضلع شرقی و غربی بنا دسترسی پیدا کرد.

در گذشته، هر ضلع قلعه 30 حجره با طاق‌های گهواره ای شکل داشته است. امروزه تنها دو حجره سالم بر جای مانده است.

دروازه قلعه در ضلع غربی قرار داشته است. در ضلع شرقی، هنوز هم بقایای جریان آب دیده می‌شود.

در هر زاویه قلعه، یک برج و در میان هر دو برج اصلی، دو برج کوچک تر ساخته شده است. در میانه این دژ، سازه چهارگوش مانند دیگری دیده می شود که ارگ دژ به شمار می رود.

شواهد و مدارک معماری از جمله شکل درگاه‌ها و قوس‌ها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاها نشان می‌دهد این بنا احتمالا متعلق به اواخر دوره ساسانی است.

بنای تاریخی زیج منیژه پاتاق در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 13410 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

..........................................

منبع: همشهري آنلاين


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 1275
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده : shabnam
تاریخ : [شنبه 29 تير 1392 ] [ 22:24]
تاریخ
آتشکده آتشکوه

 

آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه  آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه آتشکده آتشکوه


آتشکده آتشکوه، از آثار باستانی شهرستان محلات و جزء مهمترین آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمین کهن ایران است که در منطقه نیمور محلات استان مرکزی واقع شده است.

عظمت این بنا به‌حدی است که به طور قطع جزء برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای بازدید علاقه‌مندان از این بناست.

آتشکده ای متعلق به دوران ساسانیان

این آتشکده در پنج کیلومتری جاده نیمور و نزدیکی روستای آتشکوه نیمور قرار دارد و مورخان بنای این آتشکده را متعلق به دوره ساسانیان دانسته و معتقدند که بر اساس شواهد و قرائن تا قرن چهارمهجری سالم بوده است.

ظرافت به کار رفته در استفاده از سنگ‌های پاستون‌ها و ستون‌ها به حدی است که هیچ گاه دوبند سنگ روی هم قرار نگرفته است ودر ساخت بنا از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ استفاده شده و برای استحکام بیشتر بنا در داخل دیوارها، تیرچه چوبی به کار رفته است.

با توجه به این که روستای آتشکوه از قدمت زیادی برخوردار نیست، این احتمال وجود دارد که در گذشته در اطراف آتشکده، شهر و آبادی‌هایی وجود داشته که هنوز بقایای آن کشف نشده و این آتشکده به شماره 311در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.به گفته ابن‌فقیه همدانی این بنا تا قرن چهارم هجری برپا و سالم بوده‌است. همچنین او این بنا را هم‌طراز ایوان کسری و معبد آناهیتا در کنگاور دانسته‌است.

حکیم محمدتقی خان در کتاب گنج دانش درباره بنای آتشکده آورده‌است:

    گویند جاسب، از بناهای یکی از امرای عسکریه، همای دختر بهمن بن اسفندیار مشهور به نیمور است و این امیر در نراق و دلیجان و دهات پشت گدار، حکومت داشته و امیر مزبور آتشکده‌ای در دوفرسخی نیمور در کوه آتشکوه ساخته و به وضع چهار صفحه بنا شده‌است. هنوز پایه‌هایش برقرار است و در آن سنگ‌های عریض و طویل به کار برده‌اند که هر قطعه سنگی از آن، یک زرع و نیم عرض و سهزرع طول دارد و ۱۲گره، کلفتی هر پارچه سنگ می‌شود.

هوتوم شیندلر و آندره گدار در دهه ۱۳۱۰خورشیدی نیز به ببرسی این بنا پرداخته اند. گدار ابتدا از بنا با عنوان آتشگاه یاد می‌کند و نقشه‌ای از دیوار محاطی و دهلیزهای احتمالی آن بر اساس تصوراتی که می‌کرده است، رسم می‌کند؛ اما سپس با توجه به قرائن موجود، نقشهٔ مفروض خود را رد می‌کند و از بنا به عنوان یک علامت راه‌یابی یاد می‌کند[۴]. آندره گدار همچنین در توصیه بنا می گوید:

    ترکیب این بنا به نظر عجیب می‌رسد. شبستان بزرگ گنبددار خیلی بازی وجود دارد که گنبد آن بر پایه‌هایی با ستون‌های جاسازی شده در دیوار نهاده شده است

اما به اعتقاد رضا مرادی غیاث‌آبادی، اینجا نه آتشکده که "چارتاقی" بوده‌است، مانند چارتاقیِ نیاسر کاشان .این آتشکدهٔ خاموش در ۵کیلومتری راه نیم‌ور به دلیجان و در نزدیکی روستای آتشکوه‌است. با شهر محلات نزدیک به ۱۳کیلومتر فاصله دارد.

آتشکده در دامنهٔ کوه آتشکوه و در کنار رودخانه‌ای به همین نام در گستره‌ای نزدیک به ۶۰۰مترمربع ساخته شده‌است. در ازای آن ۴۰متر و ۲۸سانتی‌متر و پهنایش در بخش خاوری(:شرقی)۶۰متر و ۱۲سانتی‌متر و در بخش باختری(:غربی) ۲۵متر است. روستای آتشکوه با کمتر از ۱۰خانوار ده ضلع شمالی این بنا قرار گرفته است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1411
:: ارسال شده در: ساسانيان , آتشکده ها ,

نویسنده
نویسنده : aseman
تاریخ : [شنبه 29 تير 1392 ] [ 18:41]
تاریخ
تفاوت شاه و پادشاه . تفاوت واژه شاه با پادشاه.

تفاوت شاه و پادشاه.

چه تفاوتي بين واژه شاه و پادشاه وجود دارد ؟ آيا اين دو واژه يكي مفهوم را مي رسانند؟

دو لفظ شاه و پادشاه در تاریخ ایران به غلط یکسان تلقی شده است . همچون بسیاری دیگر از القاب و عناوین و الفاظ که مفاهیم دیگری داشته اند . شاه لفظی است که ریشه اوستایی آن (( اشه )) به معنای راست ، درست و شریف بوده است . اما پادشاه ریشه در زبان پارتی داشته و اصل آن خشابشی ، نگهبان خانواده یا سرپرست خانواده ، معنی می داده است . لفظ شاه جنبه معنوی و لفظ پادشاه جنبه مادی داشته است . اشه یا شاه به فردی اطلاق می شد که........................ دانلود اين مطلب و ديدن ادامه آن پس ازپرداخت وجه :


:: امتیاز: نتیجه : 2 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 7

:: بازدید : 3757
:: ارسال شده در: هخامنشيان , ساسانيان , تاريخ اسلام , حكومت هاي بعد از اسلام , حكومت صفويان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 07 فروردين 1392 ] [ 23:25]
تاریخ
برج خاموشان  یزد

برج خاموشان

برج خاموشان را به نام برج سكوت یا دخمه زرتشتیان هم می شناسند. برجی در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزدکه در حوالی منطقه صفائیه و روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته است. دخمه در فرهنگستان‌های مختلف معانی مختلفی دارد؛ مثل گورخانه گبران، سردابه‌ مردگان، خانه زیر زمین برای مردگان، گور و گورستان زرتشتیان. زرتشتیان اگرچه این روزها مردگان خود را در قبر دفن می کنند، اما در گذشته اموات را به دخمه می بردند و با آیین خاصی در مرکز این دخمه ها قرار می دادند ....


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 431
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 15 اسفند 1391 ] [ 18:58]
تاریخ

پل چینود یا چینوت (زبان اوستایی: Činvat Peretum) پل داوری درگذشتگان در عقاید زرتشتی است.آن را برابر با پل صراط در دین اسلام دانسته‌اند.

آنچه در مورد پل چینوت تصور می‌شود تیغی تیز و شمشیرگونه است که ابعاد آن هریک ۹نیزه است و برقله کوهی اساطیری به بلندی یکصد مرد بنام «تیره» قرار دارد.این پل از تیره که بلند ترین قله البرز است تا عرش کشیده می شود بعنوان شاهینِ ترازوی ایزد رشن است، سگی مینوی برسر پل حاضر بوده و دوزخ نیز در زیر آن قرار دارد. .بنا به عقاید زرتشتی روان درگذشته تا سه روز بر بالین تن حاضر و به آن متصل است و پس از آن در سپیده دم روز چهارم روان برای داوری به سر پل چینوت می‌رسد و در آنجا در دادگاهی که به داوری ایزد مهر و باحضور ایزدانی چون سروش، رشن و اشتاد برگزار می‌شود، به حساب کارهای نیک و بد وی رسیدگی می‌شود. اگر پرهیزکار بوده، کفه ترازوی نیکی وی بر بدی سنگینی کند تیغه به پهنا می‌ایستد و گزندی به او نمی‌رساند، سپس بادی خوش وزیده و در آن باد دختری زیبا که تجسم اعمال او است بر او ظاهر شده و به راهنمایی او از نردبان سه پله‌ای که نماد اندیشه، گفتار و کردار نیک است به گروتمان (بهشت برین) وارد می‌شود. اگر بدکار باشد عجوزه‌ای بر وی ظاهر شده و به گفته عجوزه و از ترس آن علیرغم میل باطنی روان بر تیغ می‌رود و در سه گام که نماد اندیشه، گفتار و کردار بد است بریده شده و به دوزخ می‌افتد.در هنگام عبور از پل مانعی وجود دارد که هم روان نیکوکاران و هم روان بدکاران با آن مواجهند و آن رودخانه ایست که از اشک سوگواران پدید آمده و بیانگر این است که در تعلیمات دینی زردشتی سوگواری مومنان را از سوگواری بیش از حد بر متوفی منع میکردند ..نیز در باورهای اسطوره ای آمده که پل چینوت دورو دارد برای نیکوکاران عریض و گشاده است و برای بدکاران مانند لبه تیغ باریک و تیز است .


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 421
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 15 مهر 1391 ] [ 17:34]
تاریخ

:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 641
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 19 شهريور 1391 ] [ 16:17]
تاریخ
امشاسپندان( فرشتگان ): اورمزد نخست امشاسپندان را می افریند . امشاسپندان جلوه های اورمزد به شمار می ایند و هر کدام از آنها دشمن مستقیمی در میان دیوان دارند . تعداد اصلی امشاسپندان شش است ، در حالی که معمولا از هفت امشاسپند سخن به میان می اید . این اختلاف از انجا ناشی می شود که در متن های متاخر ، ایزد سروش را یکی از امشاسپندان به حساب می اورند و تعداد آن ها را به هفت می رسانند . .....

:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 447
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 22:57]
تاریخ

 

شاپور اول ساساني

شاپور در 242 م . بعد از پدر به تخت نشست در آغاز سلطنت او ارمنستان و حران شوریدند ، شاپور شورش ارمنستان را سرکوب کرد ولی در تسخیر حران موفق نشد تا اینکه دختر پادشاه حران به شاپور پیغام داد که حاضر است شهر را تسلیم کند به شرط اینکه شاپور او را به زنی اختیار نماید . شاپور این پیشنهاد را پذیرفت و با خیانت دختر پادشاه حران شهر تصرف شد و دختر پادشاه نیز کشته شد ......


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 361
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 22:43]
تاریخ

         Blog Skin
بررسی‌های باستان‌شناسی بر اساس اطلاعات بدست‌آمده از یک حفاری غیرمجاز به شناسایی یک سازه‌ صخره‌ای که از آن به عنوان نیایشگاه باستانی یاد می‌شود، منجر شد. این اثر ثبت نشده و آثار تخریب‌های انسانی و حفاری غیرمجاز در اطراف آن دیده می‌شود.....

 

:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 539
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 18:45]
تاریخ

 

Blog Skin

غار خربس

این غار در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد ، دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است . قدمت این اثر به دوره مادها می رسد ......

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 431
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 18:35]
تاریخ
محوطه باستانی بندیان

...........


 محوطه باستانی بندیان در شهرستان درگز در خراسان رضوي قرار دارد و شامل بزرگ‌ترین گچ بري یافت شده از دوران ساساني است.

این محوطه در سال ۱۳۶۹ در اثر کارهای تسطیح اراضی کشاورزی کشف شد و از سال ۱۳۷۳ تاکنون در دست حفاری و بررسی باستان‌شناسی است.

کارهای باستان‌شناسی در منطقه در حال حاضر شامل بررسی معماری معبد ساسانی که در فصل‌های پیشین حفاری شده‌است. تپه دیگری در دست حفاری است. یاریم تپه در جوار آن هنوز مورد کاوش قرار نگرفته‌است. این محوطه باستانی مساحتی حدود هزار متر مربع را در بر می‌گیرد. ..................... ادامه مطلب .

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 595
:: ارسال شده در: دوران باستان , ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 18:23]
تاریخ

یزدگرد اول

 وی پسر شاپور سوم بود و در 399م . به تخت نشست  در روایات ایرانی این شاه را گناهکار خوانده اند . ولیکن مورخان خارجه گویند که شاهی بود با خصوصیات خوب و جوان مرد و چون می خواست از نفوذ بزرگان بکاهد و به تعصب مذهبی مغ ها میدان نمی داد او را گناهکار گفتند . در زمان او امپراتور روم شرقی تحت حمایت یزدگرد درآمد . ...


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 493
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 18 شهريور 1391 ] [ 18:19]
تاریخ

 

اَرداویراف‌نامه یا اَرداویرازنامه نام یکی از کتاب‌های نوشته شده به زبان پارسی میانه است که از پیش از اسلام بجا مانده‌است. مضمون کتاب، اعتقادات عامه ایرانیان پیش از اسلام در باره آخرت است.

ویراف مقدس، نام یکی از موبدان که به عقیده پارسیان صاحب معراج بوده و ارداویراف‌نامه معراج نامه اوست. داستان دینی ارداویراف همانندی زیادی با کمدی الهی دانته دارد و پژوهشگران بر این باورند که دانته در آفریدن اثر خود از منابع عربی یاری گرفته و آن منابع به نوبه خود از ارداویراف‌نامه اقتباس کرده‌اند.

کتاب معروف ارداویراف‌نامه تصویر جامعی را از دوزخ در زرتشتیگری بدست می‌دهد. این کتاب که ظاهرأ در قرن سوم هجری به رشته تحریر درآمده‌است، یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی آئین باستانی زرتشتی است. از محتوای کتاب چنین برمی‌آید که متن اصلی پهلوی آن به اواخر دورهٔ ساسانی تعلق داشته‌است. کتاب داستان موبدی است که برای بی‌گمان شدنِ مردمان در باره دین و رستاخیز و بهشتت و دوزخ، خویش را به یاری موبدان دیگر به خواب هفت روزه می برد و روان او در بهشت، نیکی های نیکوکاران و در دوزخ پاداَفرَه (:مجازات) بدکاران را می بیند و پس از به هوش آمدن آن داستانها را باز می گوید. این مرد ویراف نام دارد که .......


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 373
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 15 شهريور 1391 ] [ 17:24]
تاریخ


Blog Skin

................................


دانلود اين عكس


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 287
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 11 مرداد 1391 ] [ 1:5]
تاریخ

خصوصیات خسرو پرویز

وی بعد از خسرو انوشیروان معروفترین پادشاه ساسانی است . وی خود را چنین می خواند :(( انسانی جاویدان در میان خدایان و خدایی بسیار توانا در میان آدمیان ، صاحب شهرت عظیم ، شهریاری که با خورشید طالع می شود و دیدگان شب عطا کرده اوست )) . وی در طول 38 سال سلطنت خود ثروت زیادی در خزانه جمع کرد و قصر های زیادی ساخت . خسرو پرویز در زندان در دفاع از خود می گفت که موجودی خزانه ایران را چهار برابر کرده است . 28 سال جنگ های فراوان وی با دشمنان سبب کشته شدن نیمی از مردم و فقر دیگران شد . وی با آنکه ثروت انبوهی در جنگ های خود بدست آورده بود اما همچنان بر مردم ظلم می کرد و مالیات بسیار سنگینی بر آن ها تحمیل کرده بود و مردم عادی بهره ایی از پیروزی های او نبرده بودند . اختلافات طبقاتی در دوره او شدت گرفته بود و موبدان تحریفات زیادی در دین زرتشت ایجاد کرده بودند . حمایتی که خسرو پرویز به واسطه همسر مسیحی خود از این دین می کرد سبب گسترش دین مسیحیت در ایران شد عاملی که موجب شد خسرو پرویز حمایت روحانیون زرتشتی را از دست بدهد . عدم استفاده وی از موقعیت های مناسبی که برایش پیش آمده بود مانند وقتی که هرقل امپراتور روم شرقی سفیری نزد خسرو فرستاد و تقاضای صلح کرد یا زمانی که در اوج شکست ها پیامبر نامه ای سوی او فرستاد و خسرو را دعوت به دین اسلام کرد . خوی جنگ جویی وی که سبب شده بود علیرغم شکست ها در فکر جمع آوری لشکری تازه باشد موجب نارضایتی فرماندهان و درباریان از وی شده بود . همچنین غرور و خود پسندی زیادی که داشت باعث شده بود که با فرماندهان لایق خود با خشم و نابرابری رفتار کند مانند رفتار بد و تحقیر آمیزی که با شاهین سردار بزرگ خود داشت سبب رنجش او شد و وی از غصه مرد . همچنین شیوه برخورد وی با سردار دیگرش شهربراز سبب دلسردی وی شد . عدم توجه وی به دو رود دجله و فرات و رسیدگی نکردن به سد های آن سبب طغیان این رودها و کشته شدن عده زیادی گردید و برخورد نامناسبی که با فرزند خود شیرویه داشت سبب شد که وی نه تنها به فکر قتل پدر باشد بلکه عده زیادی از فرزندان خسرو را نیز به قتل رساند .



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 617
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 18 خرداد 1391 ] [ 16:36]
تاریخ

شاپور دوم – بزرگ

 مدت سلطنت شاپور هفتاد سال بود وی در 16 سالگی زمام امور را به دست گرفت . تا آن زمان ایران در سیاست خارجی محتاط و رویه دفاعی نسبت به تجاوزاتی که به حدود ایران می شد اختیار کرده بود . شاپور نخستین کاری که کرد این بود که کشتی هایی به خلیج فارس انداخته ....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 491
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 15 خرداد 1391 ] [ 18:10]
تاریخ

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 295
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 04 فروردين 1391 ] [ 14:54]
تاریخ
                                                                                                                                                                                                                        بزرگان كشور نامه شيرويه به خسروپرويز و جواب او : بزرگان كشور نزد شيرويه آمدند و كفتند صلاح نيست كه بر ما دو تن پادشاه باشند يا دستور بده پدرت را بكشند و تنها پادشاهي كن يا تو را خلع خواهيم كرد و پادشاهي را همچنان كه بود به او باز مي دهيم . اين سخن شيرويه را سخت تكان داد و گفت امروز را به من مهلت دهيد . شيرويه به يزدان گشنس كه صاحب ديوان رسالت بود گفت : هم اكنون اين پيام را از سوي ما براي پدرمان ببر و به او بگو عقوبتي كه هم اكنون از جانب خداوند به تو رسيده است به سبب گناهاني است كه در گذشته انجام داده اي ....

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 553
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 19 اسفند 1390 ] [ 18:27]
تاریخ
 

عكس هاي ارگ بم (1) در يك فايل zip :

  

Blog Skin


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 437
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 19 اسفند 1390 ] [ 17:42]
تاریخ

قباد دوم.(شيرويه پسر خسروپرويز)

وی بعد از قتل خسرو پرویز به حکومت رسید . از کارهای او صلح با بیزانس است. ایران و روم شرقی هردو از جنگ های متمادی فرسوده شده بودند از این جهت تصمیم به صلح گرفتند . مفاد صلح : 1- طرفین آنچه از خاک همدیگر گرفته اند بازگردانند و همچنین تعویض اسرا . 2- صلیب مسیح را که ایرانی ها از بیت المقدس آورده بودند پس بدهند . گرفتن صلیب باعث جشن ها ....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 595
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 18 بهمن 1390 ] [ 16:47]
تاریخ

شاپور اول ساساني

شاپور در 242 م . بعد از پدر به تخت نشست در آغاز سلطنت او ارمنستان و حران شوریدند ، شاپور شورش ارمنستان را سرکوب کرد ولی در تسخیر حران موفق نشد تا اینکه دختر پادشاه حران به شاپور پیغام داد که حاضر است شهر را تسلیم کند به شرط اینکه شاپور او را به زنی اختیار نماید . شاپور این پیشنهاد را پذیرفت و با خیانت دختر پادشاه حران شهر تصرف شد و دختر پادشاه نیز کشته شد ....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 389
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 18 دي 1390 ] [ 22:41]
تاریخ

 

اردشير اول ساساني

اردشیر فکر سلطنت بزرگی را در سر می پرورانید ، تا آنکه در 223 م شورش کرد و به کرمان حمله برد و بلاش پادشاه آن را مغلوب کرد و پسر خود اردشیر را حاکم کرمان نمود . به همین جهت کرمان مدت ها معروف به ( به اردشیر ) گردید . پس از آن پادشاهان خوزستان و عمان مغلوب او گشتند . اردوان پنجم اشکانی چون دید کار اردشیر خیلی بالا گرفته است با قشون زیاد قصد حمله به او را نمود و در هرمزدگان خوزستان جنگ کرده کشته شد . پس از کشته شدن اردوان پنجم ،...


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 389
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 18 دي 1390 ] [ 22:39]
تاریخ

قتل امپراتور (خسرو پرويز)

شکست خسرو در دستگرد و مخصوصا فرار او از برابر لشکر روم باعث هیجان نجبا و مردم در تیسفون گردید . رفتار بد خسرو با شهربراز و توهینی که به نعش شاهین سردار خود کرده بود بر تنفر مردم افزود و همچنین سیاست جنگ طلبانه خسرو که پس از شکست از روم باز تصمیم به ادامه جنگ داشت سبب افزایش مخالفت ها علیه وی شده بود . نوشته اند که خسرو تمام سرداران خود را از این جهت که فاتح نشده بودند بکشت و می خواست شهربراز را هم به قتل برساند و حال آنکه شهربراز و شاهین از جهت فتوحات سابقشان خیلی محبوب القلب بودند . خسرو می خواست مردان شاه پسر کوچک خود را که از شیرین زن سریانی او بود ولیعهد کند در حالی که شیرویه مخالف این کار بود . پس شیرویه پسر خسرو به همراهی گروهی به سوی دژ فراموشی رفتند و زندانیان آنجا را که همه از مخالفان خسرو بودند آزاد ساخته به سوی تیسفون رفته امپراتور را از سلطنت خلع کرده و در زندان به قتل رساندند . تنفر و کینه دشمنان خسرو به اندازه ای بود که در زندان ، مهرداد پسر او را در پیش چشم او سر بریدند . از وقایع مهم سلطنت خسرو یکی طغیان آب فرات و دجله است ( به علت عدم توجه به تعمیر سدهای دجله و فرات ) که بین النهرین را مبدل به باتلاق هایی کرد و دیگری طاعونی است که کشتار زیادی نمود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 425
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 18 دي 1390 ] [ 16:34]
تاریخ

طاقِ کسری (تاق خسرو) یا ایوانِ مداین

 نام کاخ پادشاهان  ساساني در شهر اسپانبر در ساحل خاوری رود دجله و از مهمترین سازه‌های دوران ساسانيان است. بیشتر گمان می‌شود که طاقِ کسری درتیسفون و اسپانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی هم شهرگان یا مدائن را تشکیل می‌دادند. طاق اصلی این کاخ بلندترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان می‌باشد. بلندای این طاق ۳۵ متر، پهنایش ۲۵ متر و درازایش ۵۰ متر است. طاق کسری بقایای تالار بزرگ عهد ساسانی در محل تیسفون، عراق حالیه، که جزء کاخ سلطنتی بزرگ معروف به ایوان کسری بوده‌است، طول و عرضش به ترتیب حدوداً ۳۶۵ و ۲۷۵ متر تخمین زده‌اند. این ایوان در محلهٔ جنوبی تیسفون موسوم به اسفانبر یا اسانبر واقع بود، و بانی آن را شاپور اول ساسانی شمرده‌اند، و پس از وی ظاهراً خسرو انوشروان به ترمیم و تجدید بنای آن اقدام کرد. جای‌دارد ولی تیسفون،

در مجاورت طاق چهار دسته ویرانه مشاهده می‌شود که جالب‌ترین آن‌ها تلّی است معروف به حرم کسری؛ این ویرانه‌ها جزء ایوان کسری بوده‌است. به فاصلهٔ حدود ۴۶۰ متری جنوب شرقی طاق بقایای ساختمان‌هایی مشاهده می‌شود، که تا گوشهٔ دیوار معروف به بستان کسری، که شاید حصار باغ وحش بوده‌است، امتداد دارد. در فاصلهٔ حدود ۹۱۰ متری جنوب غربی بستان تلی به ارتفاع ۶ الی ۵/۷ متر واقع است، که قاعده‌اش چهار گوش است، . معروف به تل‌الذهب (تل طلا) یا خزانهٔ کسری است، و آن ظاهراً در اصل بنای واحدی بوده که خسرو پرویز برای خزاین خود ساخته بوده‌است. طاق کسری که عظیم‌ترین و نظرگیرترین یادبود عظمت گذشتهٔ تیسفون است، در وسط ویرانه‌های مداین قرار دارد. آن‌چه که از آن باقیست نمایی است عظیم، به طول حدود ۹۳ متر، که اصلاً بیش از ۳۰ متر ارتفاع داشته و طاق‌نمایی به عرض حدود ۲۴ متر آن را به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌کند. تالاری به طول بیش از ۴۵ متر و دارای ۱۰ ردیف اطاق‌های جانبی دارد. در عقب تالار دری پهناور است، که به حیاطی وسیع باز می‌شود .

در محلی نه چندان دور از این کاخ، در سروستان، ویران بنایی وجود دارد که تاریخ آن معلوم نیست، نمایی با سه قوس، یک تالار بزرگ مرکزی با دو اطاق جانبی، که پوشش آن‌ها از گنبدهای شلجمی، طاق‌های دبه‌ای، و نیم‌گنبدهایی تشکیل می‌شود که حکم پشت‌بند را دارند، پشت‌بند اسکلتی معماری گوتیک ممکن است از این نیم‌گنبدها، با برداشتن تمام قسمت‌های آن جز قالب نگاهدارنده‌اش، اقتباس شده باشد. در شمال باختری شوش خراب یک کاخ دیگر وجود دارد، ایوان کرخه. این کاخ کهن‌ترین نمون طارم عرضی است که با تیرک‌های قطری ساخته شده‌است. اما جالب‌ترین آثار زمان ساسانیان ـ که اعراب فاتح را با عظمت خود به وحشت انداخت ـ کاخ سلطنتی تیسفون بود که اعراب به آن طاق کسری لقب دادند. این احتمالاً همان بنایی است که یک مورخ یونانی سال ۶۳۸ وصف می‌کند و می‌گوید: یوستینیانوس سنگ مرمر یونانی برای خسرو تهیه کرد و صنعت‌گران ماهری فرستاد که کاخی به سبک رومی در نزدیکی تیسفون برایش ساختند. جناح شمالی این بنا در سال ۱۸۸۸ فرو ریخت؛ گنبد آن از میان رفته است؛ سه دیوار بزرگ به ارتفاع ۳۵ متر بالا رفته‌اند و نمایی در جهت افقی دارند که به پنج ردیف از قوس‌های کور تقسیم شده‌است. یک قوس بزرگ مرکزی، که بیست و شش متر ارتفاع و بیست و دو متر عرض دارد و بلندترین و پهن‌ترین قوس بیضی شکل است که تاکنون شناخته شده، به سقف تالاری منتهی می‌شد که طولش ۳۵ و عرضش ۲۳ متر بود؛ شاهان ساسانی فضای وسیع را دوست داشتند.آرامگاه سلملن فارسی اولین حاکم مسلملن مداین در نزدیکی این بنا قرار دارد . این نماهای خراب شده تقلیدی از نماهای غیر ظریف رومی، مانند تماشاخان مارکلوس، هستند. این نماها بیش از آنکه زیبا باشند، پرابهتند؛ اما نمی‌توان درباره زیبایی‌های گذشته از روی ویرانه‌های فعلی قضاوت کرد. منبع : سایت ویکی پدیا

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 447
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 07 دي 1390 ] [ 18:13]
تاریخ

 

سلسله ساسانی پس از فوت یزدگرد

مدت سلطنت اين سلسله در ایران 416 سال بود . بعد از فوت یزدگرد پسر او فیروز سوم خود را شاه ایران خواند و فغفور( امپراتور چین ) وی را به این سمت به رسمیت شناخت . پس از آن فیروز در کوه های طخارستان مانده در صدد جمع آوری قشونی برای جنگ با اعراب برآمد و پادشاه طخارستان که چندی از طرف اعراب راحت بود او را کمک کرد و شاه ایران دانست....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 495
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 18 آذر 1390 ] [ 17:1]
تاریخ
 

در قسمت شرقی  كرمان در نزدیکی دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین کرمان ، نزديك جنگل قائم ، گنبد بزرگي  از سنگ و ساروج بنا گردیده . حملات دشمنان نتوانسته است آن را ويران كند .  این گنبد هشت ضلعی که به گنبد گبری نیز شهرت دارد تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد.  در هشت طرف آن هشت در بعرض ۲متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اند و فقط یکی را باز گذاشته‌اند. قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده‌است و در داخل گنبد ظاهرا گچ بری‌ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده‌اند.


از تاریخ بنا و منظور از ساختمان این گنبد مطلبی ذکر نشده  سر پرسي ساكس در کتاب هشت سال در ایران می‌نویسد: «از قبرستان که رد می‌شوید یک ساختمان هشت ظلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال برآن قرار گرفته و قطر داخل آن ۱۸ فوت و هر طرفی نیز ۱۸ فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می‌باشد. این محل را جبلیه می‌نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه‌است.» جبليه يا جبل به معناي كوه است و چون كوه هاي اطراف اين بنا شبيه گنبد است شايد به همين علت اعراب به اين آتشكده ساساني گنبد جبليه گفته اند.

ایرانیان معتقدند که این محل آتشکده یا مقبره یکی از زرتشتیان بوده و برخی نیز عقیده دارند که مزار سيد محمد تباشيري است. ولی نسبت اخیر را در بعضی نقاط تکذیب می‌کنند.  بعضي هم معتقدند زورخانه بوده است.   در زمانی که این قبرستان را ویران کرده‌اند سنگ این مقبره را برداشته‌اند و برای نمایی بکار برده‌اند برخی این گنبد را متعلق به سلجوقیان می‌دانند. ولی این ادعا درست نیست. «جبلی» تحریف یافته کلمه «گبری» است و برطبق قواعد اشتقاقهای فارسی «گ» به «ج» بدل شده‌است قدمت این گنبد را از این کلمه که آن را گنبد «گبر» نیز گفته‌اند می‌توان حدس زد که شاید مربوط به پیش از اسلام باشد و از بناهای زرتشتی و گبری است گرچه استیل آن با استیل آتشکده تطابق ندارد.

از سبک معماری آن نیز استنباط می‌شود بنای مذکور مربوط به اواخر دوره ساسانی می‌باشد که اوائل اسلام تعمیر و مرمت شده‌است و یا اینکه در اوائل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا گردیده‌است. هر چند در دوره هایی (از جمله دوره سلجوقی به دستور محمد بن الیاس) تعمیر شده است. گفته می شود در ساخت این گنبد به جای آب از  شير شتر استفاده شده‌است که مورخان ومعماران دلیل استحکام این بنا را همین امر میدانند. در اطراف این بنا جنگل کاری شده و درختان  سرو و  كاج آن جنگلی با نام جنگل قائم را تشکیل داده‌اند که از تفرجگاه‌های کرمان است. این بنا در سال ۱۳۸۸ به موزه تبدیل شده‌است.

منبع : ويكي پديا



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 631
:: ارسال شده در: ساسانيان , آتشکده ها ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 12 آذر 1390 ] [ 23:56]
تاریخ

بَلاش چهارم

بَلاش چهارم یا وَلَگش چهارم (اشک بیست و هفتم) بیست و هفتمین شاه ایران از خاندان اشکانی است که از سال ۱۴۷ تا ۱۹۱ میلادی سلطنت کرد. بلاش چهارم را با اندکی تردید پسر بلاش سوم دانسته‌اند که پس از او به شاهی رسید. نبرد با روم بلاش چهارم در سال ۱۶۱ میلادی به ارمنستان لشکر کشید و فرمانروای آن را که دست نشاندهٔ رومیان بود از آنجا راند. در ادامه نیز با سرداری رومی به نام الیوس سوریانوس جنگید...


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 361
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 18 آبان 1390 ] [ 19:7]
تاریخ

 

ماني

مانی از خاندانی ایرانی بود که اصلیت او از منطقه همدان بود و در سال 215 م . در بابل متولد شد . پدر مانی از طرفداران فرقه صابئین بود و مانی نیز به تقلید از پدرش در آغاز پیرو این فرقه شد . مانی سال های نوجوانی و جوانی خود را در بابل گذراند این منطقه مرکز علم و ادیان مختلف در آن زمان بود . او بعد ها اظهار می کند که وحی بر او نازل شده و او به پیامبری برگزیده شده است . ....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 403
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 18 آبان 1390 ] [ 17:6]
تاریخ


Blog Skin

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 271
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 11 آبان 1390 ] [ 2:43]
تاریخ


Blog Skin

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 315
:: ارسال شده در: ساسانيان ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 11 مهر 1390 ] [ 2:12]
تاریخ
صفحات سایت
اگر مطلبی برای وب ما فرستادید در

اینجا قرار خواهد گرفت .

مطالب شما

عنوان: آتشکده نیاسر .

قدمت: دوره ساسانی .

محل جغرافیایی : شهر نیاسر.

عکس تاریخی

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1179
کل نظرات کل نظرات : 465
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 9
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2917

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 325
باردید دیروز باردید دیروز : 2,541
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 55
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 580
بازدید هفته بازدید هفته : 12,980
بازدید ماه بازدید ماه : 23,596
بازدید سال بازدید سال : 652,810
بازدید کلی بازدید کلی : 2,178,860

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 184.73.107.18
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

;