همراه تاريخ

مورخان تاريخ اسلام

همراه تاریخ
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
کتابخانه همراه تاریخ
جستجوگر پیشرفته



آرنولد توین بی . آثار آرنولد توین بی . زندگی آرنولد توینبی

آرنولد توین ‌بی ، استاد برجسته‌ی فلسفه‌ی تاریخ، با انتشار دوره‌ی دوازده جلدی بررسی تاریخ در سال‌های پیش و پس از جنگ جهانی دوم ولوله‌ای در جهان به پا کرد ، چرا که مردم کنجکاو بودند که بدانند چرا انسان چنین بلای بزرگ و گسترده‌ای بر سر خود آورده و ریشه‌ی رویدادهایی از این دست در کجاست. به‌زودی توین‌بی به شهرت جهانی رسید و در کانون بحث‌های داغ تحلیلگران قرار گرفت و گروهی به تحسین او و گروهی به انتقاد شدید از او برخاستند که هم‌چنان ادامه دارد.

آرنولد جوزف توین‌بی (Arnold J. Toynbee) در سال 1889 در لندن در خانواده‌ای با فرهنگ چشم به جهان گشود. مادر و عمویش هر دو مورخ بودند. او تحصیلات خود را در دانشکده‌ی «بی‌لیل» آکسفورد پی گرفت. در سال 1913 با دختر استاد خود، پروفسور موری، ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد. به دلیل استعداد و ژرفای معلوماتش در همان آغاز جوانی، در 23 سالگی، برای تدریس تاریخ کلاسیک یونان در دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد. مدتی هم در مدرسه‌ی بریتانیایی در آتن به مطالعه‌ی تاریخ و مسائل یونان پرداخت که بعدها در پیدایش فلسفه‌اش درباره‌ی تمدن‌ها اثرگذار بود.

در سال 1915 در بخش اطلاعات وزارت خارجه به کار پرداخت. در کنفرانس صلح پاریس در سال 1919 به عنوان عضو هیات بریتانیا شرکت جست. مدتی بعد به استادی کرسی بیزانس و یونان معاصر در دانشگاه لندن منصوب شد. در سال های 1921 و 1922 در جریان جنگ یونان و ترکیه در سمت خبرنگار روزنامه‌ی منچستر گاردین فعالیت کرد. با همه‌ی علاقه‌ای که به تاریخ و تمدن یونان ابراز می‌کرد به عنوان اعتراض به تجاوز یونان به ترکیه، کرسی مطالعات یونان در دانشگاه لندن، اعطایی دولت یونان را ترک کرد و حاصل مطالعات خود را درباره‌ی جنگ در کتابی به نام مسئله‌ی غرب در یونان و ترکیه (1922) منتشر کرد.

از آن‌جا که دوره‌ی دوازده جلدی بررسی تاریخ نه تنها مشهورترین کتاب توین‌بی، بلکه یکی از آثار بدیع دنیا در مورد تحلیل تاریخ عالم است، بیش‌ترین توجه علاقه‌مندان به فلسفه‌ی تاریخ را هم به خود جلب کرد. توین‌بی این تاریخ حجیم و پر مطلب را در چند مرحله منتشر کرد. نگارش شش جلد آن را از سال 1922 آغاز کرد که حدود هفده سال بعد به پایان رسید.

انتشار این حجم از تحلیل تاریخ جهان که به‌راستی بی‌مانند بود، خوانندگان و علاقه‌مندان را با انبوهی از اطلاعات تحلیلی و ژرفانگری در تاریخ روبه‌رو کرد. خواندن همه‌ی مطالب این اثر برای فهم عمیق رویدادهای تاریخی جهان و اثرگذاری متقابل رویدادها بر یکدیگر ضرورت دارد. اما چون به نظر می‌رسید تعمق در کل این مجموعه‌ی بزرگ از مجال همه‌ی خوانندگان خارج است، یکی از دانشمندان امریکایی به نام دیوید چرچیل سامرول، که شیفته نظرها و اندیشه‌های توین‌بی شده بود، ‌با صرف وقت فراوان نخست شش جلد آن را در یک جلد و سپس چهارجلدی بعدی را هم در جلد دیگری خلاصه کرد و آن را برای توین‌بی فرستاد. اقبال مردم به ‌ویژه در امریکا به خلاصه‌ی سامرول،‌که توین‌بی خود در هر یک از دو جلد آن مقدمه‌ای نوشته‌ است، چنان بود که در طول یک سال چهار بار و هر بار در چند صد هزار نسخه منتشر شد و سامرول نیز از این رهگذر مشهور گردید.

دلیل عدم تلخیص مجلات یازدهم و دوازدهم شاید یکی هم بدان علت است که جلد یازدهم به نقشه‌ها و اطلس جغرافیایی محدود است که خلاصه کردن آن لزومی ندارد. به علاوه، جلد دوازدهم به نام بازاندیشی‌ها بیشتر به مطالب مذهبی و مفاهیم نه چندان تاریخی می‌پردازد که بعدها هم مورد توجه سامرول قرار نگرفت؛ با این حال، علاقمندان به مباحث آن می‌توانند به گزیده‌ی آثار توین‌بی از انتشارات امیرکبیر به ترجمه‌ی محمد حسین آریا در فصل‌های 22 تا 28 مراجعه کنند.

شهرت آثار توین‌بی و به ‌ویژه طرح نظرهای بحث ‌انگیزش، دانشمندان دیگری را هم برانگیخت تا اندیشه‌های او را در نوشته‌هایش بکاوند و به علاقمندان عرضه کنند. شاید آخرین آنان فردریک تاملین از فیلسوفان شرق ‌شناس بریتانیایی باشد که به دلیل جامعیت اندیشه‌های توین بی بیش‌تر آثار او را بررسی کرد و همراه با تفسیرهای مجملی که خود فراهم آورد، در گزیده‌ی آثار توین بی منتشر ساخت. این اثر حاصل کندوکاو او در 21 عنوان از کتاب‌های پرمحتوای توین بی است و چنان تدوین شده تا سیر اندیشه‌ی این تحلیلگر پرآوازه تاریخ را معرفی کند.

توین بی برای درک شرایط رویدادهای تاریخی و تعمق در برخی نظرهای خود به پژوهش میدانی هم توجه می‌کرد. او در دهه‌ی 1950 به بیش‌تر سرزمین‌های جهان سفر کرد و از نزدیک مکان‌هایی را دید که کم و بیش بر آن‌ها حوادث تاریخی مهمی رفته بود. او حاصل سفر هفده ماهه‌ی خود را در کتابی با عنوان شرق به غرب، سفر به دور دنیا، منتشر کرد و دایره‌المعارف رنگارنگی از جغرافیایی تاریخی فراهم آورد، از جمله شرح سفر خود را در ایران در هشت گفتار در این کتاب آورد که در میان کشورهایی که دیده است توصیف او از مشاهداتش در ایران و سپس در هند بیشترین مطالب کتاب را به خود اختصاص داده است.(محمدحسین آریا سفرنامه توین بی به دور دنیا ، شرق به غرب را به فارسی درآورده و انتشارات اساطیر منتشر کرده است.)

از دیگر آثار ممتاز پروفسور توین بی برای قرن بیست ‌و یکم (گفتگوی دو فرزانه) است که در آن توین بی اندکی پیش از وفات در سال 1975 با دایساکا ایکارا رهبر بودای‌های ژاپن به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و برخی از نظرهای یکدیگر را پذیرفته و یا در رد آن برهان آورده‌اند. در بخش اول درباره‌ی تفسیر هستی، انسان، محیط و خرد و در بخش دوم درباره‌ی نظرهای سیاسی و بین‌المللی و در بخش سوم درباره‌ی زندگی فلسفی و دنیا مباحثه کرده‌اند.(این اثر با ترجمه‌ی فریبرز مجیدی، منتشر شده است.) از دیگر آثار توین‌بی می‌توان این‌ها را نام برد: مورخ و تاریخ (ترجمه حسن کامشاد)، جنگ و تمدن(ترجمه‌ِی خسرو رضایی)، جغرافیای اداری هخامنشی(ضمیمه‌ی جلد هفتم بررسی تاریخ ، ترجمه همایون صنعتی‌زاده)، سفر به چین و میراث هانیبال.

شادروان دکتر بهاءالدین پازارگاد، نخستین کسی است که در ایران با اندیشه و نظرهای توین بی آشنا شد و در دهه‌ی 1330 خورشیدی اثری با عنوان فلسفه‌ی نوین تاریخ در شرح و بسط آرای توین بی نوشت. برپایه‌ی تقریظی که مجله‌ی مهرگان به تاریخ 19 ماه آذر 1334 بر نسخه‌ی تجدید چاپ آن نوشته ‌است، پازارگاد اندیشه‌های توین بی را از روی تلخیص معروف سامرول توضیح داده و تفسیر کرده است. در همین مجله، شاید هم به درستی، پیش‌بینی شده است که ای بسا یک قرن طول بکشد که اسباب آن فراهم شود تا متن اصلی بررسی تاریخ توین بی به فارسی درآید. اینک با گذشت بیش از پنجاه سال از آن آرزو، تنها تلخیص معروف سامرول به فارسی درآمده و شاید هم در پنجاه سال دیگر ناشری همت کند و متن کامل و اصلی بررسی تاریخ را به چاپ برساند.

توین‌بی در بررسی تاریخ ، و به طریق اولی در تلخیص سامرول از این کتاب، به ظهور و سقوط بیست و شش تمدن در سیر تاریخ بشر پرداخته و در تعمق به ساختار و عملکرد و سرنوشت نهایی آن‌ها به قواعدی کلی ، اغلب مشترک در میان همه‌ی آن‌ها رسیده است. واداشتن خواننده به اندیشیدن از ویژگی‌های همه‌ی آثار توین بی است و برای این کار پیوسته بر ذهن خواننده تلنگری می‌زند. گفته‌اند توین بی در آثار خود مفاهیم تازه‌ای پدید آورده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معارضه و واکنش : از محوری‌ترین نظرهای این مورخ تحلیلگر است که در شرح آن پیدایش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را نتیجه‌ی واکنش مناسب و موفقیت‌آمیزی می‌داند که «اقلیت خلاق» در یک جامعه، از جمله رهبران نخبه‌ی آن، به موقع در مقابل معارضه‌ای نشان می‌دهند که مسیر حوادث پیش روی ملتی یا فرهنگی می‌گذارد. به نظر توین‌بی تنزل تمدن‌ها فقط حاصل روندی است که در آن رهبران جامعه قدرت خلاقیت خود را از دست می‌دهند و به گناه نظامی‌گری و ملی‌گرایی و استبداد آلوده می‌شوند.

به نظر توین‌بی هر یک از تمدن‌ها نخست صورت جنینی داشته‌اند و مدتی طول کشیده تا این مرحله از تکوین را طی کنند و اگر رهبران خلاق نتوانند به معارضه‌های پیش رو پاسخ مناسب بدهند آن فرهنگ‌ها در همان مراحل اولیه عقیم و بی‌ثمر می‌شوند. برعکس، واکنش موفقیت‌آمیز اقلیت خلاق موجب می‌شود تمدن رو به رشد و بلوغ خود گام بگذارد و آفرینندگی را آغاز کند. چنین تمدنی تا آن زمان که بتواند جذابیت‌های فرهنگی خود را محفوظ دارد، هم چنان در صحنه می‌ماند.گاهی کامیابی‌های یک تمدن رهبران را سرمست می‌کند و آنان را به کبر و غرور مبتلا و از خلاقیت دور می‌سازد و رفته رفته به فروپاشی و در مرحله بعد به اضمحلال سوق می‌دهد.

سرنوشت غرب: توین‌بی به رغم آن که می‌پذیرد وقوع دو جنگ جهانی در تمدن مغرب زمین بر چهره‌ی آن زخم عمیقی برجا نهاده است، اما معتقد نیست که این تمدن جاذبه‌های فرهنگی خود را از دست داده و مضمحل می‌شود. بر سر این قضیه با اشپنگلر متفکر و مورخ اهل آلمان اختلاف نظر دارد، چون اشپنگلر در اثر مشهور خود، انحطاط مغرب زمین، برهان آورده که هر تمدنی هم چون موجود زنده‌ای در حال حرکت است و سرانجام روزی مثل هر جاندار دیگری پس از دوره‌ی رشد خود رو به زوال می‌پیماید و سرانجام می‌میرد. اما توین‌بی استدلال می‌کند هر فرهنگ و تمدن موفقی، مثل فرهنگ غرب، این توانایی را دارد که عقلایی در درون خود بپروراند تا هم چون سوزن‌بان مراقب حرکت قطار تمدن خود باشند و مسیرهای انحرافی را تصحیح کنند و نگذارند از صراط مستقیم منحرف شوند.

تقلید از غرب: توین‌بی در توصیف فرهنگ غرب که خواهی نخواهی مسئله‌ی کنونی بشر امروزی است می‌گوید که تمدن غرب به دلیل استیلای طبقه‌ی متوسط در جامعه توانسته خود را از سایر تمدن‌ها متمایز کند. تقلیدکنندگان در کشورهای دیگر به این فکر افتاده‌اند تا با فراهم آوردن شرایط لازم‌، یعنی پذیرش شیوه‌ی زندگی طبقه‌ی متوسط غربی، ‌مهر خود را بر پیشانی فرهنگ ملی خود بکوبند. این غرب‌گرایی از پایین به بالا، برای مثال در یونان و چین، که به تدریج صورت گرفته تا اندازه‌ای توفیق پیدا کرده است. اما هرگاه از بالا به دست زمامداران ، حتی خودکامه‌ترین آنان مثل پطر کبیر با اجبار تزریق شده، موفقیتی به دست نیاورده است. این قبیل زمامداران پی برده‌اند برای رسیدن به مقصود خود راهی ندارند جز آن که قشر روشنفکر جامعه‌ی خود را در این مسیر به خدمت درآورند.

انتشار آثار توین‌بی در شرح موارد فراوانی در تلخیص سامرول از این قبیل مفاهیم، و به‌ویژه توصیف آن‌ها در اثر سترگش بررسی تاریخ، علاوه بر هواخواهان فراوان، منتقدان بسیاری هم داشته است. برخی گفته‌اند او به خاطر اثبات نظرات خود آرزوی زوال تمدن غرب را دارد. مورخانی هم به خاطر استفاده از اساطیر و استعاره و جلوه دادن آن‌ها به عنوان حقایق او را ملامت کرده و گفته‌اند در ظهور تمدن‌ها به مذهب هم چون نیروی خلاقی که می‌تواند تمدن مرده‌ای را زنده کند، پیش از اندازه تأکید ورزیده، و باز گفته‌اند نتایجی که او از روند تاریخ استنباط می‌کند بیشتر شایسته‌ی یک اخلاق‌‌گرای مسیحی و نه یک مورخ است. با این حال همگان پذیرفته‌اند که توین‌بی یک تنه در آفریدن بررسی تاریخ، آن هم در چنین حجمی وسیع با ذکر مثال‌های تاریخی بی‌شمار و با پیگیری پنجاه ساله‌ی خود کاری کارستان کرده و اثری آفریده که تاکنون هیچ مورخی به تنهایی بدان دست نیافته است.


..........................................
برگرفته از وبلاگ http://adamayegonde.persianblog.ir


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 3

:: بازدید : 917
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 13 آبان 1392 ] [ 18:18]
تاریخ

معرفي و بررسي كتاب تاريخ يعقوبي


..................................................................

مقدمه

یکی از مورخین بزرگ اسلامی که در عصر عباسی دوم ( سال 232 آغاز خلافت متوکل تا سال 334 هجری و استقرار آل بویه در بغداد ) در تاریخ عمومی دست به تألیف زدند . ابن واضح احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح کاتب اخباری عباسی اصفهانی یعقوبی بود . یعقوبی اصلا ایرانی و از مردم اصفهان بود . کتاب مهم او در زمینه تاریخی معروف به تاریخ یعقوبی است او علاوه بر اینکه از مورخان بزرگ اسلامی است در جغرافیا هم همین بزرگی و تقدم را داراست و کتابی نیز به نام البلدان نوشت و علاوه بر تاریخ و جغرافیا ، تسلط یعقوبی در علم نجوم و علاقه مندی وی به این علم آشکار است . شعر را نیک می سرود و نام وی در زمره شعرای ایران نیز آمده است . آنچه که باعث ارزش آثار یعقوبی شد گرایش وی به تشیع است که بدون تعصب در آثارش به ویژه تاریخ او نمایان است . در این بحث مختصر برآنیم تا شرحی کوتاه و مختصر از زندگانی علمی و سیاسی یعقوبی ارائه دهیم و به اجمال اصل و نسب ، اعتقادات او ، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر یعقوبی ، نظر اندیشمندان در مورد گرایشات شیعی یعقوبی ارائه گردد و همچنین کتاب مهم یعقوبی یعنی تاریخ یعقوبی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم .

« نگاهی گذرا به زندگی یعقوبی »

ابن واضح احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر ابن وهب بن واضح نامی است که از یعقوبی در منابع شرح و حال دیده می شود .(1) یعقوبی چنانکه از یتیمه الدهر مستفاد می شود و همچنین در کتاب اعیان الشیعه سید محسن عاملی و مختصر کتاب البلدان تالیف ابن فقیه از جغرافیدانان بزرگ اوایلا قرن چهارم تصریح شده اصلا ایرانی و از مردم اصفهان بوده است . اما اینکه نیاکان وی کی و چگونه از اصفهان به عراق عرب رفته اند در جایی به نظر نرسید(2) وی به عناوین کاتب و اخباری ، شهرت دارد . لقب نخست اشاره به شغل دبیری در دربار عباسی است و لقب دوم به اعتبار مورخ بودن و آشنایی او با اخبار تاریخی است . از او به عنوان اصفهانی و مصری یاد شده است . به این دلیل او را مصری نامیده اند که در اواخر عمر مدتی را در آنجا به سر برد و برخی نیز وفات او را در مصر دانسته اند (3)  نیای سوم یعقوبی ((واضح)) از موالی منصور دوانیقی و صالح بن منصور بود و بدین جهت خاندان واضح به عنوان عباسی معروف شدند و یعقوبی هم به عنون ابن واضح شهرت یافت . واضح در سال 158 از طرف منصور به حکومت ارمنستان منصوب شد و تا پایان خلافت منصور بر سر کار بود و حکومت ارمنستان و آذربایجان را به دست داشت . در سال 162 واضح به حکومت مصر منصوب شد . هنگامی که حسین ابن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) در خلافت هادی عباسی (169 170 ) در سال 169 خروج کرد و در فخ به شهادت رسید و ادریس بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب از این واقعه جان به سلامت برد . رهسپار مصر گردید . واضح مولای صالح بن منصور که در آن تاریخ عامل برید مصر و به تعبیر طبری رافضی ناپاک و به گفته ابن اثیر یکی از شیعیان علی بود . ادریس را به مغرب زمین فرستاد تا به سرزمین طنجه رسید و در شهری به نام ولیل اقامت کرد . و بربریان آن حدود دعوت وی راپذیرفتند . هادی عباسی به جرم حمایت از ادریس در سال 169 واضح را گردن زد و به دار آویخت و به قولی این کار به دست رشید و در خلافت وی به انجام رسید . از جد اول و دوم یعقوبی یعنی جعفر و وهب اطلاعی در دست نیست (4) از خود یعقوبی در مآخذ مختلف به ابن ابی یعقوب ، ابن واضح  یعقوبی ، ابن واضح نام برده می شود . تعریف یعقوبی و المعروف بالیعقوبی در تالیفات متقدمین دیده نمی شود و هرچه هست در تالیفات متاخرین و پس از انتشار چاپ اروپا دیده می شود . در فهرست پرستن هم این عنوان نبوده و به گفته هوتسما فراموش شده و جمله المعروف بالیعقوبی را هوتسما خود افزوده است و متاخرین از هوتسما گرفته اند و یعقوبی در شرق به ابن واضح معروف بوده است(5) . یعقوبی از موالی بنی هاشم تیره بنی عباس به شمار می رود . نیاکانش از اصفهان به بغداد رفته اند . اما گویا وی در مصر زاده شد و بخش اعظم حیات اجتماعی و علمی خود را در آنجا گذرانده و در منابع غرب اسلامی به مصری شهرت یافته است .(6) آقای آیتی در مقدمه کتاب تاریخ یعقوبی ، می نویسد : (( از تاریخ و محل تولد یعقوبی چیزی به دست نیامده است و ظاهرا ولادت وی در بغداد بوده است))(7) اما حسین عزیزی می نویسد که به ظن قوی می توان چنین حدس زد وی در بغداد زاده نشد و شاید به همین دلیل کسی او را بغدادی ننامیده است . به احتمال قوی با آمدن واضح به مصر و مغرب همه فرزندان وی به آنجا آمده اند و پس از قتل واضح در سال 162 به دستور هادی عباسی کسی از‌آنان به بغداد باز نگشته است . وی می نویسد انزوای خاندان واضح در غرب اسلامی سبب شده است تا در میراث مکتوب شرق اسلامی و به ویژه در آثار شیعه اطلاعاتی درباره یعقوبی نباشد.(8) زندگی یعقوبی را باید در دو قسمت بررسی کرد یکی آن قسمت که وی در مشرق گذرانیده است و تا حدود سال 260 هجری می رسد دیگر قسمتی است که در مصر و مغرب بود و تا پایان عمر وی به حدود بعد از سال 292 هجری را شامل می شود یعقوبی دوران جوانی خود را در ارمنستان و درخدمت طاهریان خراسان به سر برد و فتوحات آن ها را در کتاب جداگانه ای نوشته است . هوتسما می نویسد اثبات این امر ساده است . زیرا یعقوبی منشی و کاتب وقایع آن حکام بوده است . یعقوبی دوستدار سفر بوده و بلاد اسلامی را شرق و غرب سیاحت کرد . وی در سال 260 در ارمنستان بود و به گفته سارتن در ارمنستان و خراسان شکوفه بود . سپس به هند رفت و آنگاه به مصر و بلاد مغرب رفت و نزد طولونیان ( 254 292 هجری ) برخوردار بود و از آن پس به مشرق زمین ارتباطی نداشت و به همین جهت مسعودی در کتاب مروج الذهب و حاجی خلیفه در کشف الظنون او را به عنوان احمد بن یعقوبی مصری نام برده اند .(9) محل و تاریخ وفات یعقوبی به درستی معلوم نیست . عبارتی در کتاب البلدان یعقوبی به حیات وی در سال 278 قمری دلالت دارد در این عبارت چنین آمده است که از سال ساخت شهر سر من رای یعنی سامرا به سال 223 قمری تا لحظه نگارش این مطلب ، 55 سال گذشته است . یاقوت حموی وفات او را در سال 284 هجری دانسته است که در کتاب مشاکلة الناس روال تاریخی کتاب را به معتضد عباسی ( خلافت از 20 رجب سال279 تا 289 هجری) خاتمه داده است بعلاوه وی در کتاب البلدان از سقوط طولونیان که در سال 292 اتفاق افتاده یاد کرده در این صورت وی  باید تا سال 292 زنده بوده باشد(11) در تاریخ وفات وی اقوال زیر وجود دارد . 1. سال 278 ه .ق 2. بعد از سال 278 ه.ق 3 . سال 282 ه .ق 4 . سال 284 ه . ق (897 م) . قول مشهور همین است . 5. بعد از سال 292 هجری و پس از انقراض آل طولون دلیل بر درستی این قول اشعاری است که مقریزی از یعقوبی نقل می کند

امکان ایجاد کلید پرداخت تنها در دامنه درگاه [ hamrahetarikh.ir ] مقدور می باشد !


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 2567
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام , معرفی کتاب ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 08 فروردين 1392 ] [ 14:50]
تاریخ
معرفي و بررسي كتاب فتوح البلدان . ابوجعفر احمد بن يحيي بن جابر بلاذري . احمد بن یحیی بن جابر بن داود ، معروف به بلاذری و یا به قول ابن ندیم ، بلادری ، از مردم بغداد بود . برخی او را عرب و گروهی ایرانی می دانند . تولد او را در اواخر قرن دوم هجری در بغداد نوشته اند . سال وفاتش را 279 هجری می دانند . او در دربار متوکل و مستعین و المعتز ، مقام داشت . از شاگردان بلاذری ، افرادی چون وکیع قاضی و جعفر بن قدامه را می توان نام برد . (شبانه ، 1388 ، 93)

·       مورخان و افسانه گیاه بلاذر .

سعی بلاذری برای تقویت حافظه . واقعیت یا افسانه ؟

مورخان مختلف درمورد اینکه بلاذری در اواخر عمر خود دچار ضعف حافظه شده بوده است و برای رفع این مشکل خود گیاهی را به اسم بلاذر می خورده است تا پیری حافظه اش از بین برود ، هر کدام مطالبی ذکر کرده اند که بیشتر شبیه افسانه است تا واقعیت .
ابن ندیم در کتاب الفهرست ، یاقوت در کتاب معجم الادباء ، ابن عساکر در کتاب التاریخ الکبیر و عسقلانی در کتاب لسان المیزان همگی داستانی را نقل کرده اند که بر حسب آن بلاذری در اواخر عمر به خاطر تقویت حافظه خود ، به نوشیدن شربت بلاذر مبادرت کرده و چون در این کار جانب افراط پیش گرفته  دچار جنون شده و او را به قید وبند کشیده اند و همان جا بوده تا مرده است و سبب اینکه او را بلاذری نامیده اند ، همین مطلب بوده است
.

این داستان از سوی برخی محققان زمان حاضر نیز مورد تایید قرار گرفته است ، چنانچه دائرة المعارف بزرگ اتحاد شوروی ضمن مقاله ای که به بلاذری اختصاص داده است‌ ، می نویسد : (( نام او از گیاه بلاذر گرفته شده که شربت آن را به فراونی نوشید و دیوانه شد و سپس مرد. ))........................ دانلود فايل pdf اين مطلب و ديدن ادامه آن تنها پس از پرداخت وجه امكان پذير مي باشد.


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 3583
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام , مقاله و تحقيق ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 06 فروردين 1392 ] [ 1:13]
تاریخ

موسی بن عقبه :

موسی بن عقبة بن ابی عیاش قرشی ، یکی از چهره های بر جسته در دانش مغازی ( جنگ ها ) است . وی به سال 68 هجری ، عبدالله بن عمر را دیده و بدین ترتیب در آن زمان ، حداقل نوجوانی بوده است . وی از موالی ( غیر عرب ) خاندان زبیر ( پسر عمه امام علی (ع) ) بوده و  خاندان زبیر به مغازی علاقه داشتند . وی در کنار ابن اسحاق ، از شاگردان زهری بوده و به طور مستقل و البته مفصل به کار تدوین مغازی مشغول بوده است . با این حال ، به دلایل مختلفی که می توان از جمله آن ها را عدم انتشار به موقع آن در عراق یا نوع ضعیف تالیف در قیاس با کار ابن اسحاق دانست ، و یا دلائلی دیگر ، شهرتی بدست نیاورده است . این کتاب تا قرن نهم هجری در اختیار بوده است و پس از آن جز فقراتی از آن باقی نمانده است . یاقوت اموی ، نسخه ای از مغازی موسی بن عقبه را که به خط ابونعیم اصفهانی بوده استفاده کرده است . مطالب فراوانی از این کتاب را ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابة آورده است . همچنین ، بیهقی (م458) در دلائل النبوة از کتاب مغازی وی ، مطالبی را نقل کرده است .(ص54-55 )

..................................

منبع: كتاب منابع تاريخ اسلام ، رسول جعفريان .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 469
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 06 آبان 1391 ] [ 0:31]
تاریخ

محمد بن اسحاق ( 58-81)

وی نویسنده اولین سیره نسبتا جامعی است که به دلیل نظم منطقی موجود در آن ، به عنوان نخستین کار اصیل در این زمینه شناخته شده است . وی از موالی عرب یا فارس- عراقی است . که پدرانش مسیحی بوده و جدش یسار از اسیران جنگ عین التمر عراق بود . وی در مدینه بالید ، اما در نهایت در بغداد درگذشت و در مقبره خیزران مدفون شد . وی جدای از مدینه که بخش عمده دانش حدیثی خود را از استادان آن فرا گرفت ، در سفری که ............................

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 457
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 06 شهريور 1391 ] [ 0:36]
تاریخ
 

نام اصلی او "ابوالحسن علی بن ابی الکرم محمد" که در جمادی الاول سال (555 هجری) قمری متولد شد. لقب او "عزالدین" و مشهور به ابن اثیر جزری است. او مورخ ادیب و محدث اهل تسنن میباشد. اوائل کودکی را با آموزش قرآن شروع کرد و در جوانی در شهرهای موصل، شام و بغداد، نزد اساتیدی چون (ابن ریان، ابوحفص عمربن طبرزد بغدادی و دیگر اساتید دانش آموخت. او اساتید خود را در کتاب «الکامل» معرفی کرده است. "یاقوت حموی" یکی از شخصیت های بزرگ اهل تسنن برای او ارزش والایی قائل بود و قبل از مرگش، طبق وصیتی، کتابهای خود را به "ابن اثیر" واگذار کرد تا او آنها را به کتابخانه مورد نظرش برساند و تحویل دهد.

 البته ابن اثیر این تعهد را پذیرفت ولی به آن عمل نکرد. ابن خلکان هم یکی دیگر از بزرگان اهل تسنن هم بسیار او را ستوده و  ...............


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 393
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 09 مهر 1390 ] [ 20:11]
تاریخ

به نيشابور رفتيم ، كه يكي از شهرهاي چهارگانه ي امّهات بلاد خراسان محسوب است .

نيشابور را دمشق كوچك مي نامند . اين شهر ميوه ها و باغ ها و آب هاي فراوان دارد و بسيار زيبا است . چهار نهر در اين شهر جاري است . و بازارهاي خوب و وسيع و مسجد بسيار زيبايي دارد كه در وسط بازار است . و چهار مدرسه در كنار آن واقع شده و آب فراواني در آن ها جاري است . گروه انبوهي از طلّاب در اين مدرسه ها مشغول فراگرفتن فقه و قرآن هستند ....................

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 345
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 19 شهريور 1390 ] [ 20:28]
تاریخ

تقی‌الدین احمد مقریزی یكی از مورخان برجسته و صاحب‌نام مصری است كه تألیفات ارزنده‌ای در زمینه‌های مختلف تاریخ و فرهنگ اسلام دارد و به دلیل علاقه به اسلام و مصر، در پویش‌های تاریخی خود به دوران خلافت فاطمیان در سده‌های چهارم تا ششم هجری، از جهات مختلفی پرداخته است.

شمار آثار و كتاب هاي مقريزي را تا دويست جلد نوشته اند .آثار عمده مورد مطالعه براي تحقيق درباره تاريخ نويسي [مقريزي]   کتاب خطط که نخستين اثر شناخته شده مقريزي براي محققان غربي است، بسيار مشهور است مقريزي چنين مي گويد: «انشاء الله من در گزارشي از خطط قاهره، دستاوردهاي حکومت آنها (فاطميان) را شرح خواهم داد و به تشکيلات حکومتي آنها مي پردازم تا بدان حد که در زمينه هاي گوناگون، توسعه پويش هاي آنها را درک کني و به بي اعتباري جانشينان آنها واقف گردي»

مقريزي در انتهاي مبحث دعوت اسماعيليه مي نويسد: « در اين باب مفصلاً در کتاب هاي آنها سخن به ميان آمده و اينها همگي دانش اين داعي را تشکيل مي دهد. آنها با اين هدف رسالات متعددي تأليف کرده اند؛ اما من تنها چکيده اي از آنها را در اينجا خواهم آورد».

 مقريزي منسوب است به محله مقازره در بعلبك لبنان . برخي شمار استادان و شيوخ وي را تا ۶۰۰ تن دانسته اند. وي مسئوليت ديوان انشاء را تا سال ۷۹۰ هجري ، نيابت قضاء از سوي قاضي القضات شافعي ، امامت جماعت و تدريس در مدارس و همچنين پست محتسبي شهر قاهره را برعهده داشته است .  او در شانزدهم رمضان سال ۸۴۵ هجري درگذشت و در قاهره دفن گرديد.


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 359
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 11 شهريور 1390 ] [ 19:12]
تاریخ

 

پاتریشا کرون ، در سال 1945 در دانمارک متولد شد . تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته تاریخ در دانشگاه کپنهاک آغاز کرد و سپس برای تکمیل آن راهی لندن شد . او ابتدا در کینگز کالج و سپس در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی به تحصیلات خود ادامه داد و در سال 1974 از رساله دکتری خود دفاع کرد که به تحقیق در باب موالی اختصاص داشت . پس از آن در کنار تحقیق و پژوهش به تدریس و راهنمایی دانشجویان در دانشگاه های لندن ، آکسفورد و کمبریج پرداخت . ......


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1047
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 21 مرداد 1390 ] [ 17:9]
تاریخ

روی گونزالس کلاویخو نویسنده و جهانگرد اسپانیایی که فرستاده مخصوص هانری سوم پادشاه اسپانیا به نزد تیمور گورکانی بود و شرح مسافرت خویش را در سفرنامه‌ای نگاشت. در سفرنامه کلاویخو شرح کامل سفارت وی و سفرش (بین سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ میلادی ) از مایورکای اسپانیای تا سمرقند و همچنین کشورها و شهرها و شاهان و حاکمان و اوضاع و احوال مردم آن عصر را خصوصاً ایران عصر تیموری را می توان به وضوح دریافت.

 

مسعود رجب نیا مترجم این سفرنامه در بخشی از مقدمه کتاب نگاشته: کلاویخو بویژه از شمال غربی ایران تا شمال شرقی را پیموده است. از آنجا که نظری دقیق و تیزبین داشته بسیاری از امور را چه از لحاظ اجتماعی و چه از نظر اداری و سیاسی دریافته و نوشته است.

........................

منبع: ويكي پديا


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 377
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 10 مرداد 1390 ] [ 21:37]
تاریخ

روی گونزالس کلاویخو نویسنده و جهانگرد اسپانیایی که فرستاده مخصوص هانری سوم پادشاه اسپانیا به نزد تیمور گورکانی بود و شرح مسافرت خویش را در سفرنامه‌ای نگاشت. در سفرنامه کلاویخو شرح کامل سفارت وی و سفرش (بین سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ میلادی ) از مایورکای اسپانیای تا سمرقند و همچنین کشورها و شهرها و شاهان و حاکمان و اوضاع و احوال مردم آن عصر را خصوصاً ایران عصر تیموری را می توان به وضوح دریافت.

 

مسعود رجب نیا مترجم این سفرنامه در بخشی از مقدمه کتاب نگاشته: کلاویخو بویژه از شمال غربی ایران تا شمال شرقی را پیموده است. از آنجا که نظری دقیق و تیزبین داشته بسیاری از امور را چه از لحاظ اجتماعی و چه از نظر اداری و سیاسی دریافته و نوشته است.

........................

منبع: ويكي پديا


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 281
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 10 مرداد 1390 ] [ 21:37]
تاریخ

 

ابن بطوطه

ابن‌بطوطه، جهانگرد مسلمان، در سال 703 هجری در شهر طنجه، اکنون درمراکش، به دنيا آمد. او در آغاز جوانی سفری را برای زيارت خانه‌ی خدا در مکه آغاز کرد و پس از آن که بخش زيادی از آسيا را تا چين زير پا گذاشت، در سال 750 هجری به فاس در مراکش بازگشت و گزارش سفرهايش را به ابن‌جزی، دانشمند اندلسی و نديم سلطان فاس، بازگفت و ابن‌جزی آن‌ها را به نگارش در آورد. اين کتاب ما را با وضعيت فرهنگی، اقتصادی و سياسی سرزمين‌ها‌ی اسلامي پس از فروکش کردن يورش مغول‌ها آشنا می‌کند..................


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 337
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 10 تير 1390 ] [ 19:55]
تاریخ

روزنتل

فرانز رزنتال (به انگلیسی: Franz Rosenthal)‏ (متولد ۳۱ اوت ۱۹۱۴- درگذشت ۸ آوریل ۲۰۰۳) استاد کرسی رابینویتز در رشته زبان‌های سامی در دانشگاه ییل از ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۷، استاد کرسی استرلینگ در زبان عربی و پژوهشگر اسلام در دانشگاه ییل از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۵ بود و در همین سال بازنشسته شد. رزنتال در هشتم آپریل سال ۲۰۰۳ درگذشت. رزنتال دانشوری پر کار و موفق به حساب می‌آید و سهم زیادی در مطالعات متون عربی در آمریکا دارد. او برای ترجمه کتاب مقدمه ابن خلدون، به استانبول سفر کرد و آن را از متن اصلی که امضای منتسب به خود ابن خلدون در آن است مطالعه نمود. او به زبان‌های انگلیسی و آلمانی قلم می‌زد. کتاب‌های او به عربی، روسی و ترکی ترجمه شده‌است.. پس از طي تحصيلات ابتدايي در زادگاهش ، در سال 1935 در رشته زبانهاي شرقي و كلاسيك از دانشگاه برلين درجه دكترا گرفت. در سال 1939 كتاب معروف او تحت عنوان ‌‍«تحقيقات آرامي شناسي» برنده نخستين مدال كنگره بين المللي مستشرقين شد.با شروع جنگ جهاني دوم او به آمريكا رفت و در دانشگاههاي متعددي به كار تحقيق و تدريس پرداخته و آثار زيادي از خود به جاي گذاشت.

بعضي آثار او :

1.      میراث کلاسیک اسلام( 2006) . ترجمه: علیرضا پلاسید  ، ناشر:  طهوری .

2.        طنز  در اسلام، ۱۹۵۶ .

3.      مفهوم آزادی در اسلام پیش از قرن نوزدهم، ۱۹۶۰.

4.      گرامر (انجیلی) زبان آرامی، ۱۹۶۱.

5.      # کتاب‌چه همراه زبان آرامی، ۱۹۶۷

6.      # ترجمه مقدمه ابن خلدون (اولین ترجمه انگلیسی این کتاب در کل دنیا)، ۱۹۷۰

7.      # شیرین تر از امید: گلایه و امید در سده‌های میانی در اسلام، ۱۹۸۳

8.      # ترجمه تاریخ طبری، ۱۹۸۵

9.      # متون کلاسیک در اسلام، ۱۹۹۴.

10.  نهضت ترجمه، گفتگويي ميان تمدن يوناني و تمدن اسلامي . مترجم: نگار ذيلابي .

11.  . ..............................

12. ت‍اری‍خ‌ ت‍اری‍خ‌ ن‍گ‍اری‌ در اس‍لام ، ت‍رج‍م‍ه‌ اس‍دال‍ل‍ه‌ آزاد .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 499
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 20 خرداد 1390 ] [ 15:2]
تاریخ

ابوالفضل شهاب‌الدین احمد بن علی بن محمد الکنانیّ العسقلانی (۷۷۳-۸۵۲ هَ. ق.) معروف به اِبن‌حَجَر عَسقلانی کِنانی مصری، از علمای بزرگ حدیث و فقه  شافعی، مورخ، و کتابدار. اصل وی از قابس تونس است لیک برخی اعضای خانوادهٔ وی به عسقلان فلسطین سفر کردند اما وی خود در قاهرهٔ مصر زاده شدبه‌ گفتة سخاوي‌ ( الضوء، 2/36) «ابن‌ حجر» لقب‌ يكى‌ از اجداد او بوده‌ است‌ كه‌ به‌ اولاد و احفاد او هم‌ بسط يافته‌ و شاخص‌ترين‌ عنوان‌ وي‌ شده‌ است‌ 

  

نخست به ادبیات و شعر علاقه‌مند شد و سپس به حدیث روی آورد. ابن حجر در فقه، حدیث، و تفسیر تبحّر داشت. در ۸۱۱ ه.ق وظیفه افتاء در دارالعدل به او محول گردید. ابن حجر علاوه بر فتوی به ایراد خطبه در مساجد مصر نظیر جامع الازهر و جامع عمرو بن عاص نیز می‌پرداخت. وی در ۸۲۷ منصب قاضی‌القضاتی یافت، با این صفت پیوسته به تدریس مشغول بود. از جمله وظایف ابن‌حجر، کتابداری کتابخانه مدرسه محمودیه بود که نفیس‌ترین کتاب‌ها را داشت و این کتاب‌ها را قاضی برهان‌الدین ابراهیم‌بن عبدالرحیم ابن‌جماعه جمع کرد..............


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 439
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 20:8]
تاریخ

شيمل

آنه ماري شيمل، 7 آوريل 1922 در شهر فورت آلمان متولد شد. او در 16 سالگي و پس از اتمام دوره دبيرستان، در کلاسهاي تاريخ هنر اسلامي" ارنست کونل" شرکت کرد و همزمان از " والز بيرکمن" زبان عربي را آموخت. وي در 19 سالگي (1941) رساله اش را با عنوان " خليفه و قاضي در مصر در اواخر قرون وسطي" به راهنمايي " ريچارد هارتمان" به پايان رساند و از دانشگاه برلين فارغ التحصيل شد. (وايدنر/ 20) بخشي از دوران زندگي خانم شيمل همزمان با جنگ جهاني دوم بود. او تا پايان جنگ ، مترجم وزارت خارجه آلمان بود. پس از خاتمه جنگ و اشغال شهر زاکس، خانم شيمل به مدت پنج ماه و نيم در شهر ماربورگ همراه ديگر نازي ها و اسيران آلماني به زندان افتاد. همچنان که خود مي نويسد در سالهاي پر خوف و بيم و دهشت بار جنگ و بمبارانهاي ويرانگر متفقين به مثنوي مولانا پناه برد و با خواندن مثنوي ، خود را از غم هر روزه مي رهانيد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 473
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 16 خرداد 1390 ] [ 14:37]
تاریخ

كتاب امر به معروف و نهي از منكر . مايكل كوك

مایکل کوک نویسنده‌ای آمریکایی است که کتابی به نام امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی تألیف کرده است. این کتاب در سال۱۳۸۵، از سوی بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، شایسته تشویق شناخته شد و پیش از آن نیز، جوایز دیگری را از آن خود کرد. در حال حاضر، مایکل کوک استاد دانشگاه پریسنتون در آمریکا ا‌ست و تاکنون چندین کتاب و ده‌ها مقاله در حوزه‌های مختلف اسلام‌شناسی تألیف کرده است. برخی از مقالات او به فارسی نیز ترجمه شده است.

کتاب امر به معروف و نهی از منکر (Commanding right and forbidding wrong in Islamic thought) که در سال ۲۰۰۲ چاپ شده است و داستان نگارش آن بسیار عبرت‌آموز است، از مهم‌ترین منابع تحقیقی در این موضوع است. کوک در مقدمه این کتابِ تحقیقی که درآن از ۱۷۰۰ منبع سود جسته است، به‌تفصیل درباره انگیزه خود از تألیف آن سخن گفته است. داستان نگارش این اثر و انگیزه مؤلف آن، در آغاز مقدمه کتاب آمده است که خلاصه آن چنین است:

وقوع حادثه‌ای زشت و ننگین در یکی از خیابان‌های شهر شیکاگوی آمریکا و بی‌تفاوتی مردم نسبت به آن، انگیزه من برای نوشتن این کتاب شد. در شامگاه یکی از روزهای پاییزی، در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم، زنی مورد تجاوز قرار گرفت؛ اما ‌کسی برای کمک به قربانی از جای خود حرکت نکرد. فریادهای زن بی‌پاسخ ماند و رهگذران جز تماشا یا عبور سریع کاری نکردند. تا اینکه بالاخره از میان جمع حاضرین تنها یک نفر پس از فریادهای مکرر زن که مورد تجاوز قرار گرفته بود، به خیابان می‌رود، جلو ماشین پلیس را می‌گیرد و از آنان می‌خواهد تا برای دستگیری آن شخص اقدام کنند. این واقعه دلخراش در روزهای بعد مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفت و چندین گزارش چاپ شد.

این پرسش برای مایکل کوک مطرح می‌شود که چرا اکثر مردم ساکت بودند؟ به نظر وی همین که یک نفر اقدام کرده است، و بعد هم مورد تحسین قرار گرفته، نشان می‌دهد که زمینه‌ای برای مداخله به صورت یک اصل اخلاقی وجود دارد.

مراجعه به فرهنگ حقوقی غرب نشان می‌دهد که گرچه مطالبی در باره امداد به دیگران در آن وجود دارد، اما این بحث مهجورتر از آن است که به عنوان فرهنگ و سنت مردمی به‌تفصیل توصیف شود. اما به نوشته کوک، اسلام تعالیمی ویژه و گسترده برای این وظیفه اخلاقی دارد که نام آن «امر به معروف و نهی از منکر» است.

به هر روی این گزارش، شگفتی آقای مایکل کوک را به همراه دارد و وی را به این فکر می‌اندازد که چرا در نظام حقوقی غرب، افراد چنین تربیت شده‌اند که هیچ واکنشی در برابر چنین جنایتی از خود نشان نمی‌دهند. تحقیق بیشتر نشان می‌دهد که تقریبا برخلاف بسیاری از نظام‌های حقوقی معمول در دنیا، تنها نظام حقوقی اسلام است که با داشتن نظام امر به معروف و نهی از منکر زمینه مداخله ناظرین را در برابر انحرافات و اشتباهات فراهم می‌کند. بدین ترتیب کار پژوهش آغاز شده و این کار ارزشمند و پرحجم شکل می‌گیرد. اکنون آن کتاب به فارسی درآمده و با جرأت می‌توان ادعا کرد که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، تاکنون چنین اثر جامعی پدید نیامده است.

.......................

منبع: http://www.naemabadi.ir


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 3

:: بازدید : 2079
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 08 خرداد 1390 ] [ 15:20]
تاریخ

روی گونزالس کلاویخو نویسنده و جهانگرد اسپانیایی که فرستاده مخصوص هانری سوم پادشاه اسپانیا به نزد تیمور گورکانی بود و شرح مسافرت خویش را در سفرنامه‌ای نگاشت. در سفرنامه کلاویخو شرح کامل سفارت وی و سفرش (بین سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ میلادی ) از مایورکای اسپانیای تا سمرقند و همچنین کشورها و شهرها و شاهان و حاکمان و اوضاع و احوال مردم آن عصر را خصوصاً ایران عصر تیموری را می توان به وضوح دریافت.

 

مسعود رجب نیا مترجم این سفرنامه در بخشی از مقدمه کتاب نگاشته: کلاویخو بویژه از شمال غربی ایران تا شمال شرقی را پیموده است. از آنجا که نظری دقیق و تیزبین داشته بسیاری از امور را چه از لحاظ اجتماعی و چه از نظر اداری و سیاسی دریافته و نوشته است.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 359
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 10 بهمن 1389 ] [ 21:18]
تاریخ

جرجي زيدان مسيحي

جُرجی زیدان (زاده ۱۸۶۱ میلادی در بیروت، درگذشتهٔ ۱۹۱۴ قاهره) ؛ نویسنده، روزنامه نگار، ویراستار و آموزگار عرب لبنانی است که بابت نوشتن ۲۳ رمان تاریخی و تاسیس مجله الهلال معروف است. طی نهضت بیداری عربها (النهضة)، قصد او از نوشتن رمانهای تاریخی، آشنا نمودن مردمان عرب با فرهنگ و تاریخ خود بوده‌است...............


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 1383
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 20 آذر 1389 ] [ 13:7]
تاریخ

ادوارد سعيد

ادوارد  سعید (۱ نوامبر ۱۹۳۵ در اورشلیم، فلسطین تحت سرپرستی بریتانیا - ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۳ در نیویورک) نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی - آمریکایی است. وی در دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون درس خوانده بود و پروفسور زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود. وی فلسطینی زادة آمریکایی تبار، فارغ التحصیل دانشگاه های پرینستون و هاروارد آمریکا، فعال سیاسی به معنی حقیقی و پژوهشگر مسائل بین المللی بود و در زمینه ادبیات، صاحب نظر و استاد است. وی کتابهایی چون شرق شناسی؛ سرزنش مظلوم؛ جهان، متن و منتقد و غیره را به رشته تحریر در آورده است............

 

ادامه .....


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 369
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 24 آبان 1389 ] [ 13:55]
تاریخ
ابن خلدون 

ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی (۸۰۸-۷۳۲ ه‍ ق، تونس)معروف به «ابن خلدون»، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاست‌مدار عرب مسلمان است. وی را از پیشگامان تاریخ‌نگاری به شیوهٔ علمی و از پیشگامان علم جامعه‌شناسی می‌دانند که حدود ۴۰۰ سال پیش از اگوست کنت - مؤسس علمی به نام جامعه‌شناسی (به فرانسوی: La sociologie)‏ در فرانسه - می‌زیست. ابن‌خلدون این علم جدید را عمران نام نهاد.

عبدالرحمن آموزش‌های آغازین را را نزد پدرش فراگرفت و سپس نزد علمای تونسی قرآن و تفسیر، فقه، حدیث، علم رجال، تاریخ، فن شعر، فلسفه و منطق آموخت. او در دربار چند امیر در مراکش و اندلس(جنوب اسپانیا) به کار سیاسی پرداخت، ابن‌خلدون پس از دو سال به شمال آفريقا بازگشت. او در هر يک از کشورهاى مغرب بزرگ عربى (تونس ، الجزيره و مراکش) که مى‌رفت به علت کثرت معلوماتى که در زمينه فقه و علوم ديگر داشت قدر مى‌ديد و بر صدر مى‌نشست. او مدت‌ها در تونس و شهر فاس در مراکش به وزارت اميران محلى مشغول بود و نيز ، بارها از جانب اميران شمال افريقا در تونس، مغرب و الجزاير به سمت قاضى القضاتى رسيد. با اين حال در زمانى که در وهران الجزاير به سر مى برد مورد خشم سلطان قرار گرفت و مدت 4 سال در قلعه ابن سلامه زندانى شد...............


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 475
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 22 مرداد 1389 ] [ 15:36]
تاریخ

مايكل كوك

مایکل کوک سال ۱۹۴۰ در انگلستان متولد شد.وی دارای تابعیت آمریکایی/انگلیسی است و تحصیلات خود را از ۱۹۵۹ میلادی تا ۱۹۶۳ در انگلستان، دانشگاه کمبریج پی گرفت.کوک دو سال به فراگیری تاریخ انگلستان و اروپا پرداخت و دو سال هم زبان ترکی اسلامبولی و فارسی آموخت و آنگاه،به مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی(soas)دانشگاه لندن رفت و با راهنکایی برنارد لوئیس کارشناسی ارشدش را با پژوهش و نگارش درباره تاریخ جمعیت عثمانی در سده های پانزدهم و شانزدهم میلادی به انجام رساند و تا ۱۹۸۶ که برای تدریس به آمریکا رفت،در همان مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن پیوسته درباره تاریخ اجتماعی اسلام به پژوهش پرداخت ...................

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 413
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 16 مرداد 1389 ] [ 15:8]
تاریخ
 

گلدزيهر

گلدزيهر يكي‌ از خاورشناسان‌ و اسلام‌شناسان‌ مشهور اروپايي‌ است‌ كه‌ نقش‌ بسزايي‌ در معرفي‌ اسلام‌ و بالاخص‌ اماميه‌ به‌ جهان‌ غرب‌ ايفا کرد. به‌ دليل‌ اهميت‌ مطالعات‌ اسلامي‌ اين‌ محقق‌، وي‌ را بايد آغازگر بسياري‌ از رشته‌هاي‌ مطالعات‌ عربي‌ و اسلامي‌ قرن‌ حاضر انگاشت.

گلدزيهر در ۲۲ ژوئن‌ ۱۸۵۰ در شهر استراسبورگ‌ مجارستان‌ در خانواده‌اي‌ يهودي‌ ديده‌ به‌ جهان ‌گشود. در آن‌ زمان‌ مجارستان‌ بخشي‌ از قلمرو اتريش‌ محسوب‌ مي‌شد و اين‌ امر و نيز تعلق‌ او به ‌خانواده‌اي‌ يهودي،‌ عامل‌ مهمي‌ در شكل‌گيري‌ شخصيت‌ او بود. هنگامي‌ كه‌ دوازده‌ سال‌ داشت‌، به ‌پژوهش‌ و تحقيق‌ روي‌ آورد. در اين‌ زمان‌ وي‌ كه‌ دانش‌آموز بود، درباره‌ نماز، انواع‌ و وقت‌ آن‌ به‌ تحقيق‌ پرداخت‌؛ چه‌ اين‌كه‌ از نظر وي‌ بسياري‌ از نمازگزاران‌ بدون‌ دانستن‌ حقيقت‌ نماز به‌ آن‌ روي‌ مي‌آوردند. اين‌ امر نشانگر گرايشي‌ است‌ كه‌ او در طول‌ زندگي‌ بدان‌ پايدار ماند. ...........


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 285
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 16 مرداد 1389 ] [ 13:34]
تاریخ

 

«در اول شوال سال 726 کاروان حجاز به خارج دمشق رهسپار گردید و در قریه معروف «کسوه» فرود آمد... از کسوه به قریه بزرگ «صنمین» رفتیم و از آن پس به شهر کوچک «زرعه»... و از آن جا به شهر کوچک «بصری» رفتیم. کاروان حج بطور معمول چهار روز در بصری توقف می کند تا بقیه حاجیان هم که برای کارهای خود در دمشق مانده اند برسند... حُجاج آذوقه و لوازم و مایحتاج خود را از این محل تهیه می کنند و از آن جا به برکه «زیره» می روند و یک روز در آن جا اقامت می کنند و سپس به «لجون» می روند... پس از لجون به حصن «کرک» می رسند... کاروان مدت چهار روز در خارج کرک در محلی موسم به «ثنیه» توقف کرد تا خود را آماده ورود در صحرا گرداند..................


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 293
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [یکشنبه 10 مرداد 1389 ] [ 20:8]
تاریخ

ياقوت حموی( 626-574 قمری) برده‌ای رومی بود که در جامعه‌ی اسلامی خواندن و نوشتن را فراگرفت و سپس با کمک کتاب‌های گردآوری شده در کتابخانه‌ی بزرگ مرو به نگارش کتاب‌هايی در جغرافيا و تاريخ پرداخت. به هنگام يورش مغولان به ناچار از خراسان گريخت و به سوريه رفت و در کاروانسرايی در نزديکی حلب درگذشت. او را تاريخ‌نگاری موثق و از پيشوايان دانش جغرافی، لغت‌دان و اديب و شاعر و نثرنويس ماهر و عالمی آگاه در تقويم بلدان خوانده‌اند. مهم‌ترين اثر او کتاب معجم البلدان در شناسايی شهرها و دهکده‌ها در هر سرزمين و گفتگو از جايگاه‌های ويران و آباد و ديگر بحث‌های جغرافيايی است.

  زندگی‌نامه

  نام وی ياقوت فرزند عبدالله و لقب او شهاب الدين و کنيه‌اش ابوعبدالله است. تاريخ تولد او را صاحب هديه العارفين و مولف معجم المطبوعات، 575 هجری قمری و وزرکلی 574 هجری قمری آورده‌اند و صاحب معجم المؤلفين و الاعلام زرکلی 1178 ميلادی نوشته، و در اعلام المنجد 1179 ميلادی است. اما ناشران چاپ بيست جلدی جديد.............


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 777
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 10 خرداد 1389 ] [ 21:12]
تاریخ

روی گونزالس کلاویخو نویسنده و جهانگرد اسپانیایی که فرستاده مخصوص هانری سوم پادشاه اسپانیا به نزد تیمور گورکانی بود و شرح مسافرت خویش را در سفرنامه‌ای نگاشت. در سفرنامه کلاویخو شرح کامل سفارت وی و سفرش (بین سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ میلادی ) از مایورکای اسپانیای تا سمرقند و همچنین کشورها و شهرها و شاهان و حاکمان و اوضاع و احوال مردم آن عصر را خصوصاً ایران عصر تیموری را می توان به وضوح دریافت.

 

مسعود رجب نیا مترجم این سفرنامه در بخشی از مقدمه کتاب نگاشته: کلاویخو بویژه از شمال غربی ایران تا شمال شرقی را پیموده است. از آنجا که نظری دقیق و تیزبین داشته بسیاری از امور را چه از لحاظ اجتماعی و چه از نظر اداری و سیاسی دریافته و نوشته است.

.......................................

منبع: ويكي پديا .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 403
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 10 بهمن 1388 ] [ 21:27]
تاریخ

ابوجعفر محمد بن ‌جرير بن ‌کثير بن غالب طبری آملی(310-224 قمری)، تاريخ‌نگار، حديث‌شناس، فقيه و تفسير کننده‌ی قرآن، در آمل از شهرهای طبرستان (مازندران) به دنيا آمد. کتاب تاريخ طبری، شرح زندگی بشر از خلقت آدم تا زمان نگارنده‌ی آن است. او نخستين کسی است در جهان اسلام که تاريخ را از سيره نويسی به تاريخ عمومی کشانيد. جامع‌البيان عن تاويل القرآن، نخستين تفسير قرآن است که به همه‌ی آيه‌ها می‌پردازد. از اين رو برخی از آن با نام تفسير کبير ياد می‌کنند و طبری را پدر تفسير می‌خوانند.

زندگی‌نامه

ابوجعفر محمدبن جرير بن کثير بن غالب طبری در آمل از شهرهای طبرستان(مازندران) به دنيا آمد. تا دوازده سالگی مقدمات علوم زمان را در زادگاهش فرا گرفت. خود او در اين باره می‌گويد:"در هفت سالگی قرآن را حفظ کردم، در هشت سالگی برای مردم نماز گزاردم و در 9 سالگی پاره‌ای از احاديث را نگاشتم." سپس می‌افزايد که به خاطر رويايی که به سراغ پدرش آمده بود، پدر از دوران خردسالی به تحصيل او در علوم دين اهتمام نشان داده است و بنابراين از 12 سالگی به تشويق پدر به ری رفت.................................


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 361
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 10 مرداد 1388 ] [ 20:56]
تاریخ

سفرنامه ابن بطوطه

سفرنامه ابن بطوطه یکی از مشهورترین کتابهای جفرافیایی است. نویسنده این کتاب ابن بطوطه است. این کتاب نتیجه سفرهای طولانی ابن بطوطه است که در سال ۷۲۵ هجری قمرى آغاز شد و در سال ۷۵۴هجری قمرى پایان یافت و این سفرها ۲۹ سال و نیم بطول انجامید. به راستی کتاب سفرنامه ابن بطوطه حاصل چندین سفر پی در پی و طولانی نویسنده به دور دنیا است. چنانکه به بیشترین شهرهای سرشناس دوران خودش سفر کرده و بیشتر کشورهای آسیا و افریقا و قسمتی از قاره اروپا نیز دیدن کرده است، ولی از دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا دیدن نکرده است، چونکه در آن زمان جهان به ۷ آسمان و هفت دریا و هفت اقلیم تقسیم می شد و جهان همانند سینی تصور می شد که سلسله کوه قاف آن را احاطه کرده است تا آب دریاها از آن به بیرون نریزند. هفت دریا عبارت بودند از دریای فارس، دریای روم، دریای هند، دریای مازندران، دریای قلزم، دریای اقیانوس و دریای زنگبار.........


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 769
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 10 مرداد 1388 ] [ 20:42]
تاریخ

آنه ماري شيمل، 7 آوريل 1922 در شهر فورت آلمان متولد شد. او در 16 سالگي و پس از اتمام دوره دبيرستان، در کلاسهاي تاريخ هنر اسلامي" ارنست کونل" شرکت کرد و همزمان از " والز بيرکمن" زبان عربي را آموخت. وي در 19 سالگي (1941) رساله اش را با عنوان " خليفه و قاضي در مصر در اواخر قرون وسطي" به راهنمايي " ريچارد هارتمان" به پايان رساند و از دانشگاه برلين فارغ التحصيل شد. (وايدنر/ 20) بخشي از دوران زندگي خانم شيمل همزمان با جنگ جهاني دوم بود. او تا پايان جنگ ، مترجم وزارت خارجه آلمان بود. پس از خاتمه جنگ و اشغال شهر زاکس، خانم شيمل به مدت پنج ماه و نيم در شهر ماربورگ همراه ديگر نازي ها و اسيران آلماني به زندان افتاد. همچنان که خود مي نويسد در سالهاي پر خوف و بيم و دهشت بار جنگ و بمبارانهاي ويرانگر متفقين به مثنوي مولانا پناه برد و با خواندن مثنوي ، خود را از غم هر روزه مي رهانيد......

 

.... ادامه مطلب .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 345
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 10 مرداد 1388 ] [ 14:35]
تاریخ

روی گونزالس کلاویخو نویسنده و جهانگرد اسپانیایی که فرستاده مخصوص هانری سوم پادشاه اسپانیا به نزد تیمور گورکانی بود و شرح مسافرت خویش را در سفرنامه‌ای نگاشت. در سفرنامه کلاویخو شرح کامل سفارت وی و سفرش (بین سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ میلادی ) از مایورکای اسپانیای تا سمرقند و همچنین کشورها و شهرها و شاهان و حاکمان و اوضاع و احوال مردم آن عصر را خصوصاً ایران عصر تیموری را می توان به وضوح دریافت.

 

مسعود رجب نیا مترجم این سفرنامه در بخشی از مقدمه کتاب نگاشته: کلاویخو بویژه از شمال غربی ایران تا شمال شرقی را پیموده است. از آنجا که نظری دقیق و تیزبین داشته بسیاری از امور را چه از لحاظ اجتماعی و چه از نظر اداری و سیاسی دریافته و نوشته است.

........................

منبع: ويكي پديا


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 291
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [دوشنبه 10 تير 1387 ] [ 21:31]
تاریخ
اگر مطلبی برای وب ما فرستادید در

اینجا قرار خواهد گرفت .

مطالب شما

عنوان: آتشکده نیاسر .

قدمت: دوره ساسانی .

محل جغرافیایی : شهر نیاسر.

عکس تاریخی

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1179
کل نظرات کل نظرات : 465
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 4
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2917

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 997
باردید دیروز باردید دیروز : 2,541
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 66
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 580
بازدید هفته بازدید هفته : 13,652
بازدید ماه بازدید ماه : 24,268
بازدید سال بازدید سال : 653,482
بازدید کلی بازدید کلی : 2,179,532

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.211.120.181
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

;