همراه تاريخ

معرفی کتاب

همراه تاریخ
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
کتابخانه همراه تاریخ
جستجوگر پیشرفته



کتاب «تاریخ مکتوم» به قلم سید مقداد نبوی‌رضوی با واکاوی اندیشه و رویکرد فرقه بابی/ ازلی در جریان مشروطه سعی کرده تصویری کلی از تکاپوهای سیاسی فعالان بابی در سال‌های پیش از مشروطه ترسیم کند.


کتاب «تاریخ مکتوم» تالیف سید مقداد نبوی رضوی به بررسی نقش فعالان بابی در تاریخ معاصر و به‌ویژه در رویداد مشروطه پرداخته است. این کتاب در پنج فصل با عنوان‌های «هنایش خرد در آثار و ماثر شیخ هادی نجم‌آبادی»، «روزگاری که بر تکاپوگران بابی گذشت»، «دربار شاهی و قتل ناصرالدین شاه»، «فروزندگان مشعل مشروطیت» و «زندگانی ملک المتکلمین» تدوین شده است.


در یادداشت کاوه بیات بر کتاب «تاریخ مکتوم» آمده است: «انقلاب مشروطیت به عنوان نشانه‌ای از به ثمر نشستن آن کار و آن تلاش و تکاپوی یکصدساله، جایگاه مهمی دارد. بسیاری از صاحبنظران، این پیشامد و ترتیبات جدید حاصل از آن، نظام پارلمانی، تفکیک قوا و غیره را به عنوان یک نقطه عطف اساسی در سرنوشت ملت ایران و گامی دیگر در مسیر بی‌بازگشت تجدد و ترقی تعبیر کردند.» 

در پشت جلد کتاب درباره بررسی نقش مهم‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین گروه‌های فعال در رویداد مشروطه می‌خوانیم: «تاریخ مکتوم تلاشی است در بررسی فکر و عمل یکی از مهمترین و در عین حال ناشناخته‌ترین گروه‌های فعال در دگرگونی بزرگی که تاریخ معاصر ایران را تحت شعاع خود قرار داد یعنی نقش فعالان بابی/ ازلی در تهیه و تدارک تحرک سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای که از اواخر دوره قاجار آغاز شد و بالاخره به صورت انقلاب مشروطه به ثمر نشست.»

در «مقدمه تاریخی» کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری بابیه آمده است: «سرزمین ایران در سال 1260 .ق با رویدادهای مهم روبه‌رو شد. جوانی تاجر پیشه، به نام سیدعلی محمد شیرازی (متولد 1235.ق)، خود را نایب امام دوازدهم دانست، این شخص گرایشی شیخی داشت و به درس پیشوای وقت شیخیان، حاج سید کاظم رشتی حاضر می‌شد و او را «معلم» خویش یاد می‌کرد. سید علی محمد، چون خود را «باب امام» می‌خواند، به «باب» معروف شد و پیروانش نیز «بابیان» خوانده شدند.»


شیخ هادی نجم‌آبادی در کسوت بابیگری! 

در بخش دیگری از این مقدمه درباره سهم بابیان (ازلیان) در نگارش مهم‌ترین منابع تاریخی نیمه دوم سلطنت قاجار نوشته شده است: «با بررسی منابع تاریخی جنبش مشروطیت ایران، دانسته می‌شود که اغلب منابعی که اکنون بیش از سایر منابع مورد توجه پژوهشگران است، حاصل کار تکاپوگران بابی (ازلی) ضد قاجار است. این منابع عبارتند از «حیات یحیی»، اثر حاج میرزا یحیی دولت آبادی، «واقعیات اتفاقیه در روزگار»، اثر شیخ محمدمهدی شریف کاشانی، «خاطرات حاج سیاح»، اثر حاج محمدعلی سیاح محلاتی، «تاریخ بیداری ایرانیان»، اثر میرزا محمد ناظم الاسلام کرمانی، «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران»، اثر شیخ احمد مجدالاسلام کرمانی، «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران»، اثر مهدی ملک زاده.» 

در فصل نخست «هنایش خرد در آثار و ماثر شیخ هادی نجم آبادی» نویسنده با اشاره به جزئیاتی درباره شخصیت شیخ هادی نجم‌آبادی آورده است: «شیخ هادی نجم‌آبادی یکی از روحانیون مشهور تهران در عصر ناصری و مظفری است او به سال 1250 .ق در تهران به دنیا آمد. در سن دوازده سالگی به نجف رفت و در آنجا به تحصیل فقه و اصول پرداخت. سپس، به تهران بازگشت و به تدریج به شهرت رسید. او مدرسه و مسجدی مخصوص به خود داشت و به تدریس مشغول بود، اما در ده سال پایانی حیات در حاشیه شهر ساکن شد.»

مقداد نبوی، نویسنده کتاب سپس به واکاوی شخصیت سید هادی نجم‌آبادی در میان تاریخ می‌پردازد و می‌نویسد: «در متون تاریخی، گزارش‌هایی از برخی معاصران شیخ هادی نجم آبادی دیده می‌شود که نشان از آن دارد که او، در زمان خود، شخصیتی تاثیرگذار بوده است. میرزا آقاخان کرمانی او را از «خصیصان عصر» یاد کرده است. مهدی ملک‌زاده اکثر «روشنفکران» عصر ناصرالدین شاه را «تربیت یافتگان او دانسته»، میرزا محمدخان قزوینی او را وسیله «بیداری» گروه بزرگی که در مشروطیت نقش‌های مهم داشتند، یاد کرده است.»


سندی به نام «روزگاری که گذشت» 

در فصل دوم «روزگاری که بر تکاپوگران بابی گذشت» به سراغ چهره قلم به دست و مورخ بابیه با نام «عبدالحسین صنعتی‌زاده کرمانی» می‌رود. شخصی که فصل دوم کتاب با یکی از مهم‌ترین عناوین آثار او به نام «روزگاری که گذشت» گره خورده است. نویسنده «تاریخ مکتوم» با واکاوی در کتاب صنعتی‌زاده که به ظن خودش (مقداد نبوی) نقاب از اهداف پنهان فعالان بابی برمی‌دارد و با دست‌آویز قرار دادن مطالبی که درباره معرفی اشخاص مطرح باب/ ازلی که در کتاب گنجانده شده است درونمایه فرضیاتش را از این کتاب استخراج می‌کند. 

در بخشی از کتاب طبق روایت کتاب «روزگاری که بر تکاپوگران بابی گذشت» به قلم صنعتی‌زاده درباره سفر پدرش (حاج‌علی اکبر) در دیدار با میرزا آقاخان و رساندن بسته محرمانه‌ای به شیخ ‌هادی نجم‌آبادی اشاره شده که درباره جزئیات این دیدار می‌خوانیم: «روزی میرزا آقاخان، با همان طرزی که خودش برای من معلوم کرده بود، یعنی با اشاره و حرکات لب‌ها، سر حرف را باز کرده، گفت: «رفقای من، می‌خواهند به تو ماموریتی بدهند؛ و چون انجام این ماموریت بی‌خطر نیست، و تو، گوش‌هایت کر است، و کسی، از تو مظنون نمی‌شود، انجام این کار را از تو خواسته‌اند!»... در همان وهله اول، مشکلات کار را دانستم، ولی چون وظیفه خود می‌دانستم، بی چون و چرا، با جان و دل، انجام این خدمت را به عهده گرفتم. همان لحظه، در تدارک مراجعت به ایران افتادم، و پس از دو روز، حامل بسته کوچکی بودم. مقصد ماموریت من، تهران، و آن بسته (که رویش هم چیزی نوشته نشده بود) بایستی به آقای حاج شیخ هادی نجم آبادی مجتهد برسانم...» 

«دربار شاهی و قتل ناصرالدین شاه» عنوان فصل سوم کتاب است که در بررسی نقش بابی‌ها در قتل ناصرالدین شاه آورده شده است: «حادثه کشته شدن ناصرالدین شاه قاجار، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است. اهمیت آن را در برخی گزارش‌ها (که مخالفان آن پادشاه آورده‌اند) می‌توان دید. حاج میرزا یحیی دولت‌آبادی، «وجود ناصرالدین شاه» را «سد بزرگی در برابر افکار تازه» خوانده است. مهدی ملک‌زاده (فرزند ملک‌المتکلمین) نوشته که با کشته شدن ناصرالدین شاه «روح امیدی در ارواح اصلاح طلبان ظاهر گشت.»


محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه در مظان اتهام 

سپس در بخش دیگری از همین فصل به سراغ «میرزا رضای کرمانی» عامل قتل ناصرالدین شاه می‌رود و وی را در لحظه ورود به تهران، نقش جمال‌الدین اسدآبادی در تشویق میرزا به تدارک قتل ناصرالدین شاه و سپس همراهی محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه با گروه کشندگان و حضور پیدا و پنهان بابی‌ها را مورد واکاوی قرار می‌دهد. درباره شراکت اعتماد السلطنه با مراجعه به کتاب «درباره شاهی» اثر میرزا علی اکبر ارادقی می‌خوانیم: «براساس گزارش ارادقی، تلگرافی به رمز، برای یکی از یاران سیدجمال‌الدین (که برای کاری به اصفهان رفته بود) رسید. آن شخص، با نام مستعار «منوچهر» معرفی شده، و آن گونه که در ادامه خواهد آمد، یکی از اصلی‌ترین اعضای گروه کشندگان ناصرالدین شاه بوده است. تلگراف به «حرکت شیخ ابوالقاسم روحی» و نیز شهر بادکوبه مربوط بود. تاریخ آن نیز 17 شوال 1313. ق ذکر شده بود. کسی که آن را برای منوچهر فرستاد، محمدحسن خان اعتمادالسلطنه (وزیر انطباعات) بود که در میان علاقمندان به «جنبش و بیداری ملت» جای داشت. وی که در زمان اقامت سید جمال‌الدین در تهران، با «مقاصد» او همراه شده بود، با شیخ هادی نجم آبادی ارتباط داشت. این وزیر بلند مرتبه با «جمشید» یکی دیگر از اعضای اصلی گروه کشندگان ناصرالدین شاه هم در ارتباط تشکیلاتی بود.» 

سپس نویسنده در نتیجه‌گیری قتل ناصرالدین شاه به سراغ گفتار «محمود محمود و براون» می‌رود و می‌نویسد: «بر پایه نظر ادوارد براون و محمود محمود قتل ناصرالدین شاه، یک انتقام شخص نبود و در سیاست بریتانیا ریشه داشت! در این میان، گفتار براون (به عنوان یک شاهد آگاه و به ویژه، مخالف ناصرالدین شاه) مهم می‌نماید. همچنین، آن‌چه منوچهر، درباره نگاه سفارت بریتانیا به «آزادی‌خواهی» حکیم گفته بود، قرینه‌ای قابل تامل است. با این نگاه، دستور پذیرایی از میرزا رضا، از سوی سفیر بریتانیا در تهران، می‌تواند در خور تامل باشد.» 

فصل چهارم با عنوان «فروزندگان مشعل مشروطیت» به بررسی نقش بابی‌ها از جمله یحیی دولت‌آبادی، در تاسیس مشروطیت ایران می‌پردازد و با واکاوی نقش این فرقه در مشروطه آورده است: «برای بررسی دقیق نقش فعالان بابی (ازلی) در جنبش مشروطیت، باید به بررسی تحلیلی تکاپوهای اعضای انجمن باغ میرزا سلیمان خان میکده پرداخت. چنان که گفته شد. بیشتر اعضای این گروه، از بابیان (ازلیان) بودند و توانستند در برهه‌های مختلف مشروطیت اثرگذار باشند. یکی از مهم‌ترین نقش آفرینی‌های ایشان، گنجاندن موضوع «عدالتخانه» در میان خواسته‌های عالمان روحانی متحصن در حرم حضرت عبدالعظیم بود. این کار مهم توسط حاج میرزا یحیی دولت آبادی (اسم لله النجی) انجام شد.» 

ملک‌زاده مورخی نهان‌نگار 

«زندگانی ملک‌المتکلمین» در فصل پایانی بر طبق کتابی که پسرش مهدی ملک‌زاده با عنوان همین فصل نوشته مورد بررسی مقداد نبوی قرار گرفته است. نویسنده با تاکید بر اهمیت کتاب «زندگانی ملک المتکلمین» می‌نویسد: «ملک‌زاده یکی از تاریخ‌نگاران پیشکسوت در حوزه تاریخ‌نگاری جنبش مشروطیت ایران است. از او، دو کتاب «انقلاب مشروطیت ایران» و «زندگانی ملک التکلمین» به طبع رسیده است. این دو کتاب، در میان مهم‌ترین منابع در حوزه تاریخ نگاری مشروطیت ایران قرار دارند. نویسنده، که مانند پدر خود، در میان بابیان(ازلیان) جای داشت، در نگارش هر دو کتاب، روش نهان نگاری را پیش گرفته است. بر همین اساس است که با دانستن رویکرد اعتقادی و نیز روش نگارش او، آگاهی‌های عمیق‌تری از داده‌های تاریخی‌اش به دست می‌آید.» 

چاپ نخست کتاب «تاریخ مکتوم» به قلم سید مقداد نبوی رضوی در 336 صفحه، با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی نشر پردیس دانش روانه بازار کتاب شده است.


........................

منبع : خبرگزاری کتاب ایران


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 3

:: بازدید : 945
:: ارسال شده در: معرفی کتاب ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [شنبه 01 شهريور 1393 ] [ 15:57]
تاریخ
 انسان 250 ساله . سخنان امام خامنه ای

کتاب انسان ۲۵۰ ساله شامل بیانات امام خامنه ای (حفظه الله)  درباره زندگی سیاسی – مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام است. عنوان «انسان ۲۵۰ ساله» عیناً برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی‌ـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام است. در مقدمه کتاب توضیح مفصلی برای درک کامل‌تر نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان ۲۵۰ ساله آورده شده است. این کتاب شامل ۱۷ فصل است و روال نوشتاری آن زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری آورده شده است؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در اولین فصل نگاهی گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام شده؛ که توجه به وقایع این دوران به‌عنوانِ آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی ۲۵۰ سال، در ابتدا ضروری می‌نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین‌کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به‌ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان ۲۵۰ ساله در این برهه زمانی کمک می کند. به‌طور کلی مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری است، در بخش هایی از متن کتاب به‌طور مستقیم از قلم معظم‌‎له استفاده شده است و در سایر بخش‌ها از بیانات شفاهی ایشان بهره برده شده است.



:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 6

:: بازدید : 1173
:: ارسال شده در: معرفی کتاب ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [چهارشنبه 07 اسفند 1392 ] [ 16:50]
تاریخ

کتاب های با عنوان التواریخ و موضوع آن ها



1.      مجمل التواریخ و القصص : از تاریخ های عمومی که مولفی گمنام آن را به شیوه تاریخ بلعمی در 520 ه . ق نوشته است .

2.      نظام التواریخ : تالیف ناصر الدین عبدالله بن عمر بیضاوی . مشتمل بر تاریخ جهان از حضرت آدم تا سال 674 ه . ق ( دوره ایلخانان ) .

3.      جامع التواریخ : خواجه رشید الدین فضل الله که در حدود 710 به پایان رسیده است . رشید الدین فضل الله با واقع بینی و بهره گیری از اسناد دربار ایلخانان و منابع کهن چون آلتین دفتر ( دفتر زرین ) به شرح تاریخ جهان تا پایان حکومت غازان خان پرداخته است .

4.      زبدة التواریخ : جمال الدین ابوالقاسم کاشانی . از دیگر تواریخ عمومی تا زمان ایلخانان است

5.      فردوس التواریخ : تالیف ابن معین ابرقوهی . نوشته شده در سال 792 هجری که برای دوره ایلخانان مناسب می باشد .

6.      مجمع التواریخ السلطانیه : تالیف حافظ ابرو در سال 830 هجری . به شرح رویداد های 736 تا 830 هجری ( دوره حکومت تیمور ) اختصاص دارد.

7.      جامع التواریخ حسنی : تالیف حسن بن شهاب الدین یزدی . از دیگر تواریخ دوره تیموری .

8.      اصح التواریخ : نوشته محمد بن فضل الله موسوی . درباره تاریخ عمومی و انساب .

9.      لب التواریخ : نوشته یحیی بن عبداللطیف قزوینی . تالیف در 948 هجری . مربوط به تاریخ دوره صفویه .

10.  زبدة التواریخ : تالیف در 1063 هجری  . نوشته ملا کمال بن جلال الدین منجم یزدی . در مورد تاریخ صفویه .

11. زبدة التواریخ : تالیف محمد حسن مستوفی . نوشته شده در سال 1154 هجری . شامل وقایع دوره افشاریه .

12. زینت التواریخ : تالیف در حدود 1218-1221. اثر میرزا محمد منشی الممالک تبریزی با همکاری علیرضا بن عبد الکریم شیرازی . شامل وقایع دوران قاجاریه .

13. اکسیر التواریخ : نوشته علیقلی میرزا اعتضاد السلطنه در سال 1258 هجری . وقایع دوره قاجاریه .

14. شمس التواریخ : تالیف عبدالوهاب قطره در سال 1257 . تاریخ قاجاریه .

15.  ناسخ التواریخ : تالیف میرزا محمد تقی خان سپهر در سال 1267 . تاریخ قاجاریه .

16.  منتخب التواریخ : معین الدین نطنزی . مورخ دربار اسکندر بن عمر شیخ ، نوه تیمور لنگ . تاریخ عمومی از ابتدای آفرینش تا سال 816 هجری . اهدا شده توسط نویسنده کتاب به شاهرخ تیموری در هرات .

17.  رستم التواریخ : محمد هاشم آصف . تاریخ زندیه . افشاریه . قاجاریه.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2

:: بازدید : 999
:: ارسال شده در: معرفی کتاب ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [جمعه 24 خرداد 1392 ] [ 16:47]
تاریخ

معرفي و بررسي كتاب تاريخ يعقوبي


..................................................................

مقدمه

یکی از مورخین بزرگ اسلامی که در عصر عباسی دوم ( سال 232 آغاز خلافت متوکل تا سال 334 هجری و استقرار آل بویه در بغداد ) در تاریخ عمومی دست به تألیف زدند . ابن واضح احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح کاتب اخباری عباسی اصفهانی یعقوبی بود . یعقوبی اصلا ایرانی و از مردم اصفهان بود . کتاب مهم او در زمینه تاریخی معروف به تاریخ یعقوبی است او علاوه بر اینکه از مورخان بزرگ اسلامی است در جغرافیا هم همین بزرگی و تقدم را داراست و کتابی نیز به نام البلدان نوشت و علاوه بر تاریخ و جغرافیا ، تسلط یعقوبی در علم نجوم و علاقه مندی وی به این علم آشکار است . شعر را نیک می سرود و نام وی در زمره شعرای ایران نیز آمده است . آنچه که باعث ارزش آثار یعقوبی شد گرایش وی به تشیع است که بدون تعصب در آثارش به ویژه تاریخ او نمایان است . در این بحث مختصر برآنیم تا شرحی کوتاه و مختصر از زندگانی علمی و سیاسی یعقوبی ارائه دهیم و به اجمال اصل و نسب ، اعتقادات او ، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر یعقوبی ، نظر اندیشمندان در مورد گرایشات شیعی یعقوبی ارائه گردد و همچنین کتاب مهم یعقوبی یعنی تاریخ یعقوبی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم .

« نگاهی گذرا به زندگی یعقوبی »

ابن واضح احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر ابن وهب بن واضح نامی است که از یعقوبی در منابع شرح و حال دیده می شود .(1) یعقوبی چنانکه از یتیمه الدهر مستفاد می شود و همچنین در کتاب اعیان الشیعه سید محسن عاملی و مختصر کتاب البلدان تالیف ابن فقیه از جغرافیدانان بزرگ اوایلا قرن چهارم تصریح شده اصلا ایرانی و از مردم اصفهان بوده است . اما اینکه نیاکان وی کی و چگونه از اصفهان به عراق عرب رفته اند در جایی به نظر نرسید(2) وی به عناوین کاتب و اخباری ، شهرت دارد . لقب نخست اشاره به شغل دبیری در دربار عباسی است و لقب دوم به اعتبار مورخ بودن و آشنایی او با اخبار تاریخی است . از او به عنوان اصفهانی و مصری یاد شده است . به این دلیل او را مصری نامیده اند که در اواخر عمر مدتی را در آنجا به سر برد و برخی نیز وفات او را در مصر دانسته اند (3)  نیای سوم یعقوبی ((واضح)) از موالی منصور دوانیقی و صالح بن منصور بود و بدین جهت خاندان واضح به عنوان عباسی معروف شدند و یعقوبی هم به عنون ابن واضح شهرت یافت . واضح در سال 158 از طرف منصور به حکومت ارمنستان منصوب شد و تا پایان خلافت منصور بر سر کار بود و حکومت ارمنستان و آذربایجان را به دست داشت . در سال 162 واضح به حکومت مصر منصوب شد . هنگامی که حسین ابن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) در خلافت هادی عباسی (169 170 ) در سال 169 خروج کرد و در فخ به شهادت رسید و ادریس بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب از این واقعه جان به سلامت برد . رهسپار مصر گردید . واضح مولای صالح بن منصور که در آن تاریخ عامل برید مصر و به تعبیر طبری رافضی ناپاک و به گفته ابن اثیر یکی از شیعیان علی بود . ادریس را به مغرب زمین فرستاد تا به سرزمین طنجه رسید و در شهری به نام ولیل اقامت کرد . و بربریان آن حدود دعوت وی راپذیرفتند . هادی عباسی به جرم حمایت از ادریس در سال 169 واضح را گردن زد و به دار آویخت و به قولی این کار به دست رشید و در خلافت وی به انجام رسید . از جد اول و دوم یعقوبی یعنی جعفر و وهب اطلاعی در دست نیست (4) از خود یعقوبی در مآخذ مختلف به ابن ابی یعقوب ، ابن واضح  یعقوبی ، ابن واضح نام برده می شود . تعریف یعقوبی و المعروف بالیعقوبی در تالیفات متقدمین دیده نمی شود و هرچه هست در تالیفات متاخرین و پس از انتشار چاپ اروپا دیده می شود . در فهرست پرستن هم این عنوان نبوده و به گفته هوتسما فراموش شده و جمله المعروف بالیعقوبی را هوتسما خود افزوده است و متاخرین از هوتسما گرفته اند و یعقوبی در شرق به ابن واضح معروف بوده است(5) . یعقوبی از موالی بنی هاشم تیره بنی عباس به شمار می رود . نیاکانش از اصفهان به بغداد رفته اند . اما گویا وی در مصر زاده شد و بخش اعظم حیات اجتماعی و علمی خود را در آنجا گذرانده و در منابع غرب اسلامی به مصری شهرت یافته است .(6) آقای آیتی در مقدمه کتاب تاریخ یعقوبی ، می نویسد : (( از تاریخ و محل تولد یعقوبی چیزی به دست نیامده است و ظاهرا ولادت وی در بغداد بوده است))(7) اما حسین عزیزی می نویسد که به ظن قوی می توان چنین حدس زد وی در بغداد زاده نشد و شاید به همین دلیل کسی او را بغدادی ننامیده است . به احتمال قوی با آمدن واضح به مصر و مغرب همه فرزندان وی به آنجا آمده اند و پس از قتل واضح در سال 162 به دستور هادی عباسی کسی از‌آنان به بغداد باز نگشته است . وی می نویسد انزوای خاندان واضح در غرب اسلامی سبب شده است تا در میراث مکتوب شرق اسلامی و به ویژه در آثار شیعه اطلاعاتی درباره یعقوبی نباشد.(8) زندگی یعقوبی را باید در دو قسمت بررسی کرد یکی آن قسمت که وی در مشرق گذرانیده است و تا حدود سال 260 هجری می رسد دیگر قسمتی است که در مصر و مغرب بود و تا پایان عمر وی به حدود بعد از سال 292 هجری را شامل می شود یعقوبی دوران جوانی خود را در ارمنستان و درخدمت طاهریان خراسان به سر برد و فتوحات آن ها را در کتاب جداگانه ای نوشته است . هوتسما می نویسد اثبات این امر ساده است . زیرا یعقوبی منشی و کاتب وقایع آن حکام بوده است . یعقوبی دوستدار سفر بوده و بلاد اسلامی را شرق و غرب سیاحت کرد . وی در سال 260 در ارمنستان بود و به گفته سارتن در ارمنستان و خراسان شکوفه بود . سپس به هند رفت و آنگاه به مصر و بلاد مغرب رفت و نزد طولونیان ( 254 292 هجری ) برخوردار بود و از آن پس به مشرق زمین ارتباطی نداشت و به همین جهت مسعودی در کتاب مروج الذهب و حاجی خلیفه در کشف الظنون او را به عنوان احمد بن یعقوبی مصری نام برده اند .(9) محل و تاریخ وفات یعقوبی به درستی معلوم نیست . عبارتی در کتاب البلدان یعقوبی به حیات وی در سال 278 قمری دلالت دارد در این عبارت چنین آمده است که از سال ساخت شهر سر من رای یعنی سامرا به سال 223 قمری تا لحظه نگارش این مطلب ، 55 سال گذشته است . یاقوت حموی وفات او را در سال 284 هجری دانسته است که در کتاب مشاکلة الناس روال تاریخی کتاب را به معتضد عباسی ( خلافت از 20 رجب سال279 تا 289 هجری) خاتمه داده است بعلاوه وی در کتاب البلدان از سقوط طولونیان که در سال 292 اتفاق افتاده یاد کرده در این صورت وی  باید تا سال 292 زنده بوده باشد(11) در تاریخ وفات وی اقوال زیر وجود دارد . 1. سال 278 ه .ق 2. بعد از سال 278 ه.ق 3 . سال 282 ه .ق 4 . سال 284 ه . ق (897 م) . قول مشهور همین است . 5. بعد از سال 292 هجری و پس از انقراض آل طولون دلیل بر درستی این قول اشعاری است که مقریزی از یعقوبی نقل می کند

امکان ایجاد کلید پرداخت تنها در دامنه درگاه [ hamrahetarikh.ir ] مقدور می باشد !


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 2567
:: ارسال شده در: مورخان تاريخ اسلام , معرفی کتاب ,

نویسنده
نویسنده :
تاریخ : [پنجشنبه 08 فروردين 1392 ] [ 14:50]
تاریخ
اگر مطلبی برای وب ما فرستادید در

اینجا قرار خواهد گرفت .

مطالب شما

عنوان: آتشکده نیاسر .

قدمت: دوره ساسانی .

محل جغرافیایی : شهر نیاسر.

عکس تاریخی

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1179
کل نظرات کل نظرات : 465
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 4
تعداد اعضا تعداد اعضا : 2917

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 978
باردید دیروز باردید دیروز : 2,541
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 66
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 580
بازدید هفته بازدید هفته : 13,633
بازدید ماه بازدید ماه : 24,249
بازدید سال بازدید سال : 653,463
بازدید کلی بازدید کلی : 2,179,513

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.211.120.181
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

;